Både antalet ringare och avprickare inom Trygghetsringning för pensionärer har ökat. När verksamheten infördes i juni i fjol ställde 12 volontärer, så kallade avprickare, upp. Nu är de 16 stycken.

Antalet deltagande ringare, det vill säga äldre som behöver tjänsten, var åtta till en början. Nu är siffran 15.

– Ökningen beror nog på att det blivit lite mer känt. Mun till mun metoden har bidragit, säger Rakel Eklund, som startade Trygghetsringning.

Trygghetsringing var ett medborgarförslag från Barbro Persson och Rakel Eklund som har blivit verklighet.

Den innebär att pensionären anmäler sig till en frivilliga telefonlista. Varje dag före klockan tolv ringer man upp och talar in namn och telefonnummer på en telefonsvarare.

En volontär, så kallad avprickare, lyssnar av alla meddelanden och prickar av dem mot listan med anmälda pensionärer. Om någon har missat att lämna ett meddelande ringer volontären upp för att ta reda på varför. Får man inget svar ringer volontären upp pensionärens anhöriga.

Hur har det gått hittills?

– Vi tycker det fungerar bra, men tror att flera skulle behöva vara med. Vi väntar på nya broschyrer att sprida. Jag brukar säga: "Hur länge dröjer det innan någon kommer hem till dig om du ramlat och inte når telefon?"

Hon betonar att volontärerna endast ringer den som inte hört av sig.

– Det har bara hänt några gånger. Och då har det berott på att man glömt!

Trygghetsringningen drivs av PRO Märsta med visst ekonomiskt stöd av Sigtuna kommun.

Läs även

Trygghetsringning ska hjälpa seniorer

Gymbingo föds i Märsta

Hemtjänsten saknar egen toalett