I april 2009 samlades nio personer i ett mötesrum på Bankföreningens kontor i Stockholm. Syftet med mötet var att lista ut hur de skulle kunna möta efterfrågan för enklare betalningar i realtid.

Det de inte hade en aning om då var att deras idé till betallösning skulle bli så spridd och använd.

– Vi var en svensk grupp med personer från Bankföreningen, från Swedbank och andra banker som brukade mötas för att diskutera främst betalfrågor inom EU, säger Edvind Nygaard, som på den tiden arbetade på Swedbank.

Artikelbild

| Sigtunabon Edvind Nygaard en av grundarna/uppfinnarna av Swish.

Idag arbetar han med affärsutveckling på Getswish (företaget bakom Swish) tillsammans med bland andra Uppsalabon Anders Edlund och vd:n Anna-Lena Wretman.

I samma veva som bankerna började arbeta fram sina nya betallösningar hade andra aktörer också börjat titta på frågan.

– 2007 lanserades iPhone och appar började bli stort. Samtidigt visste vi att de största mobiloperatörerna höll på att utveckla betallösningen WyWallet och Paypal var på intåg i Sverige, säger Edvind Nygaard.

Han tror att konkurrensen utifrån bidrog till att bankerna inte såg varandra som konkurrenter i den här frågan.

Artikelbild

| Sigtunabon Edvind Nygaard en av grundarna/uppfinnarna av Swish.

– Jag minns att vi var övertygade om att det här kunde bli något stort, men var lite oroliga eftersom vi tyckte det tog så lång tid. Det tog 3,5 år från idén kläcktes till vi kunde börja att lansera Swish.

Namnet till betaltjänsten kom gruppen på en dag när en av dem slängde ett papper över bordet och samtidigt sa ordet ”swish”.

Artikelbild

– Vi tyckte det lät lite snabbt och bra samtidigt som det gick att göra ett verb av det: ”att swisha”, säger Edvind Nygaard som framhåller att användarna har hjälpt dem mycket under resans gång.

Olika behov har styrt utvecklingen av tjänsten. Exempelvis när knallarna vid Sigtuna möte och julmarknad samt andra egenföretagare började använda Swish så upptäcktes att det var bättre att ha så kallade 123-nummer för företagare.

– På senare tid har vi utvecklat e-handelstjänster som exempelvis för SJ-appen där det nu går enkelt att betala direkt. Vi har också lanserat QR-koder i butiker så att man slipper slå in butikens Swishnummer. All utveckling har börjat med önskemål och idéer från våra hjälpsamma användare.

Han tycker att storbankerna ibland har ett oförtjänt rykte om att vara lite gammaldags.

– Ett exempel på utvecklingsvilja är att bankerna vågade ge klartecken för Swish, ett annat är mobilt BankID som kommer från bankvärlden och varit till stor nytta för många.

Swish är gratis för användarna, men bankerna tjänar ändå på att ha tjänsten?

– Ja, bankerna tjänar på att det är enkelt för kunderna och relevant för dem att ha kvar sina bankkonton. De första årens kostnadsbesparingar då fler slutade använda så mycket kontanter var också en fördel för bankerna.

Känns det svårt att er uppfinning inte innebar en massa miljoner i privata inkomster för er som kläckte idén?

– Nej, jag tycker att jag har ett av de roligaste jobben man kan få; att få jobba med en tjänst som så många känner till. Det har varit en jätterolig resa att få vara med om, säger Edvind Nygaard som ursprungligen kommer från Norge.

Han träffade sin svenska sambo då han gick en ekonomutbildning i USA. Nu bor de utanför Sigtuna med fyra döttrar och en son i åldrarna 10–18 år.

Vad gör du på fritiden?

– Då skjutsar jag mest runt mina barn till ridtävlingar och annat, det blir inte så mycket annan fritid över, säger Edvind Nygaard som trivs med att bo i Sigtuna kommun.

– Enda nackdelen med att bo här är pendlingen – att tåg och bussar inte alltid går som de ska.