Stanken slår emot Sigtunabygden på väg nedför trapporna till källarförråden på Valstavägen i Valsta.

– Det luktar jätteilla! Det är avloppsvatten som rinner ned för en vägg i källaren, säger en hyresgäst, som inte vill uppge sitt namn av rädsla för repressalier från hyresvärden.

Det stinkande vattnet har samlats i en stor vattenpöl, där skräp flyter omkring.

Artikelbild

| Djouletta Guevandian har inte tvättat på nästan 20 dagar då tvättmaskinerna ofta har varit trasiga.

Hyresgästen berättar att i förrådet hade de flyttkartonger med kläder, som alla fått vattenskador.

Hon hävdar att hon har klagat sedan april 2016 hos fastighetsbolaget D. Carnegie som äger hyresbostaden, men inget konkret har gjorts.

– Det enda de gjorde var att stänga dörren med ett lås. Men det stinker ju fortfarande, säger hon.

Två kilometer därifrån, i en bottenvåningslägenhet på Tingvallavägen, finns en annan kritisk hyresgäst, Djouletta Guevandian.

Artikelbild

| Råttor som kikar in via toalettens golvbrunn.

Hon visar en hög med smutsiga kläder. Hon har inte tvättat på nästan 20 dagar då tvättmaskinerna så ofta har varit trasiga.

Genom en lapp på väggen i tvättstugan har D. Carnegie meddelat sina hyresgäster om en felanmälan på maskinerna och att de kommer att åtgärda dessa så fort som möligt.

Artikelbild

| - Det är äckligt avloppsvatten som rinner ned för en vägg i källaren, säger en hyresgäst.

Några hyresgäster har passat på att skriva på lappen. "Kanske till nästa år, eller året efter det," skrev en. "Snåla djävlar" skriver en annan.

– Som du ser irriterar det flera hyresgäster, säger Djouletta Guevandian.

Artikelbild

| Det stinkande vattnet har samlats till en stor vattenpöl, där skräp flyter.

I Djouletta Guevandians badrum står en kastrull fylld med vatten mitt på golvet. Hon använder den tunga kastrullen för att stoppa råttor från att springa upp från golvbrunnen in i badrummet.

– Jag hade först en musfälla, men den fungerade inte. Det här handlar inte om möss utan större råttor.

Artikelbild

| Musfällan hjälper inte.

Även hon hävdar att hon har klagat hos hyresvärden utan att få gehör.

Sigtunabygden konfronterar Björn Sundberg, kommunikationschef på D. Carnegie och Co., med klagomålen. Han kommenterar via mejl:

Artikelbild

| Ett meddelande till hyresgäster, med hyresgästers reaktioner.

– Det är självklart att vi ska ha ett gott underhåll av våra lägenheter och gemensamma utrymmen. Om detta inte har fungerat ska vi se till att lösa det så fort vi kan. Vi vet att i några av de fall som har nämnts av hyresgästerna så är åtgärder redan vidtagna.

D. Carnegie & Co. är ett fastighetsbolag inriktat på att äga och utveckla hyresbostäder i miljonprogrammen i Stockholmsregionen. Det är väldigt många som klagar på bolaget, enligt Zeljko Kranjec, chef för juridiska enheten på Hyresgästföreningen i Stockholms län.

– När Carnegie köpte på sig massa fastigheter så märkte vi en tillströmning av olika slags ärenden, såsom bristande underhåll, felanmälningar, och folk som inte har fått svar. Det är mycket bekymmer, det är vår generella bild just nu av deras fastighetsförvaltning. Inget högt betyg för dem. Vi är inte nöjda med dem, säger Zeljko Kranjec.

Hyresgäster har rätt att kräva åtgärder av brister, betonar Zeljko Kranjec.

Man kan vända sig till Hyresgästföreningen, och därefter till Hyresnämnden, en bostadsdomstol i Stockholm.

– Tredje alternativet är att anmäla bolaget till miljökontoret i Sigtuna kommun och be inspektörerna att komma och se problemet, säger Zeljko Kranjec.