Först på morgonen kom hemtjänsten efter att brukaren ringt på hos en granne som kunde larma via sitt trygghetslarm. Brukaren var då trött och omskakad efter att ha varit uppe hela natten, men fick då äntligen hjälp med att gå och lägga sig. Trygghetslarmet hade uppenbarligen inte fungerat som det skulle.

Nu har händelsen utretts av Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) efter en Lex Sarah-anmälan från en anställd. Enligt utredningen så misstänkte personalen först att det kan ha rört sig om driftstörningar, men i själva verket hade brukarens larm inaktiverats av misstag i kundportalen redan i juni. Dock hade larmklockan och trygghetstelefonen fortsatt fungera för brukaren, men larmsordnaren kunde inte motta någon signal. Anledningen till att brukarens trygghetslarm avaktiverats ska ha varit att det funnits en brukare med liknande namn och att namnen blandats ihop, enligt Ivo.

Felet ska nu vara åtgärdat och trygghetslarmet uppges fungera igen.

Lex Sarah är en bestämmelse i socialtjänstlagen som innebär att den som inom socialtjänstens område är skyldig enligt lag att rapportera missförhållanden och risk för missförhållanden i verksamheten.