Kvinnan hade anlitats som konsult av ett företag med kontor utanför terminalområdet på Arlanda. Efter utfört uppdrag skulle hon ta sig hem med färdtjänst. Eftersom det inte gick att boka en resa från företagets adress gick hon till ankomsthallen vid terminal fem, i sällskap av en vän, för att ta en färdtjänsttaxi därifrån och på så sätt betala halva taxameterbeloppet.

Kvinnan, som är synskadad, hade med sig sin ledarhund och stötte direkt på problem. Hon nekades av flera förare att åka med. I en anmälan till Diskrimineringsombudsmannen, DO, citeras konsultens vän, som hjälpte till i försöken att hitta en bil.

"Det stod många bilar inne, jag gick till den första och sa att det gällde en färdtjänstresa med ledarhund. Sen till nästa bil, sen nästa och nästa... Några låtsades som att de inte ens fattade vad jag sa, en annan att han inte vill ta hund för att han hade en ny bil, någon annan sa att han inte kunde för att han inte hade en kortdragare för färdtjänstkort, en ytterligare sa att han inte ville ha hundar i bilen."

Uppskattningsvis stod 15-20 bilar inne.

Även taxivärden, som uppmärksammat svårigheten, försökte bistå. Enligt anmälaren gick värden igenom raden med bilar men kunde konstatera samma sak.

– Jag är ledsen, men ingen vill. Och jag kan ju inte tvinga dem, ska taxivärden ha sagt och förklarade att hunden var roten till problemet.

Efter 45 minuter beslutade sig kvinnan för att ta en vanlig taxi med sin hund, till en för henne högre kostnad.

I anmälan står att hon fick "stå ut med oerhört kränkande behandling och dessutom utsatts för stor oro och press" eftersom hon var rädd för att inte kunna ta sig hem.

Nu har DO beslutat att inleda en tillsyn mot två taxibolag som har färdtjänstavtal med landstinget i Stockholms län.