62-åriga Bo Klang har kört de röda SL-bussarna länge och hans ansikte är säkert familjärt för passagerare som har åkt de lokala linjerna från Märsta.

– Jag började i november 1981, då jag åkte ut första gången på egen hand. Jag började som busschaufför av en ren händelse. Trafikledarbilarna i Råsta tankade på OK-macken i Rinkeby och en av trafikledarna hade sin son på macken. Efter diverse prat var vi ett gäng som började på SL som det hette då, säger Bo Klang.

Han var då 24 år gammal.

Idag kör Bo Klang etanolbuss, av märke Scania, på 12 meter eller 18 meter. SL är huvudmannen, men han jobbar på entreprenören Arriva, en av Europas ledande operatörer inom kollektivtrafiken.

Arriva har enligt hemsidan 900 bussar i Sverige. I Arrivas depå i Märsta finns drygt 100 bussar som kör runt Sigtuna, Arlanda, Märsta, Upplands Väsby och även i Stockholms innerstad.

I juni blir Arriva Märsta istället Transdev Stockholm Nord – med nya fordon, ny teknik med mera.

Vad är kul med jobbet?

– Det är omväxlande eftersom vi ser oss omkring i norra delen av länet: Stockholm i söder, Husby-Långhundra eller Uppsala i norr, och Bålsta i väster till Skepptuna i öster.

Vad är jobbigast?

– Vintern är värst med is, snö och mörker. Onyktra personer är inte heller roliga.

Vad uppskattar du hos passagerare?

– Det stora flertalet är trevliga och säger hej också.

Vad krävs det för att bli bussförare?

– Grunden är B-körkort. Därefter tar man C och D. D är buss. Det tillkommer också yrkeskompetensbevis YKB, och förarkort för digital färdskrivare.

Läs även: Lätt att hitta jobb för bussförare

Läs även: Buss brann på Arlanda

Läs även: Privat busslinje startar i Sigtuna