Det är grått och snöigt när tidningen åker till Träna mer i Märsta där en grupp pensionärer är på väg till cirkelträningen.

– Vi kommer i ur och skur. Vi vill träna för att inte känna oss stela i benen. Vi vill orka, säger 76-åriga Anita Askhag.

80-åriga Birgit Eklund förklarar att cirkelträning betyder att man turas om att använda massa olika redskap. Nyligen har hon också börjat med coreträning.

Artikelbild

| – Vi kommer i ur och skur. Vi vill träna för att inte känna oss stela i benen. Vi vill orka, säger 76-åriga Anita Askhag. På bilden finns även Margita Linder, Birgita Eklund och andra aktiva pensionärer utanför Träna mer i Märsta.

– I core tränar man magmusklerna för att hålla upp ryggen, säger Birgit Eklund.

Kommer ni inte alltför tidigt till passet? Det börjar först om en halvtimme?

– Vi kommer också hit för att umgås, så det blir umgänge innan träningen, säger Margita Linder.

På plats väntar redan Britt-Marie Gyllenhammar, som är bland de äldsta i gruppen. Hon är 82.

Artikelbild

| Instruktören för seniorgruppen är 23-åriga Sabina Salminen Andersson.

– Jag har tränat hela mitt liv. Jag var gymnast och gick på Sigtuna Märsta gymnastikklubb från 1970-talet fram tills 2015 då jag började träna här.

Hon tränar för att inte mista kroppens funktioner och styrka.

Artikelbild

| 80-åriga Britt-Marie Gyllenhammar tränar för att inte mista kroppens funktioner och styrka.

– Sammanhållningen betyder också otroligt mycket. Alla hejar på varandra. Jag har aldrig med om så positiva människor i hela mitt liv, säger Britt-Marie Gyllenhammar.

Instruktören för seniorgruppen är 23-åriga Sabina Salminen Andersson.

– De som tränar här gör det regelbundet fyra-fem gånger i veckan. Det gör de för att undvika att åldras i förtid, och för att undvika att få ont i olika delar av kroppen, säger Sabina Salminen Anderson.

Det är viktigt att tänka på tekniken, betonar hon. Bland övningarna finns burpees eller jump squat.

Även på gymmet We i Sigtuna finns många seniorer.

– Det forskningen visar är att styrketräning är viktigt för äldre för att klara grundläggande saker i vardagen. Ett exempel är att träna benböj (squats) för att resa sig upp och sätta sig ner. Man har också sett att tung styrketräning är bra, självklart på rätt nivå och med god teknik. Som alltid gäller det att lyssna på kroppen, säger tränaren Tessan Berkovits.

Även här är den sociala biten viktig. Många stannar kvar efteråt för att umgås.

– Vi har flera över 90 år som tränar flera gånger i veckan.

På We tränar 90-plussare gratis.

På Sigtuna yoga center finns stolyoga för seniorer.

– Vi utför mjuka yogapositioner sittande på stol och stående på ett skonsamt sätt. Vi stärker upp kroppen med mjuka rörelse som får igång cirkulationen, leder och ligament samt stärker upp rygg, ben och balansen, säger yogainstrukttören Helene Levin.

Många påpekar att sömnen förbättras med hjälp av yogan, enligt henne.

Dans har också bra hälsoeffekter för äldre, samt som rehabilitering vid sjukdom, enligt Helena Gunnarsson, som driver Sigtuna Dansskola som har kurser för äldre.

– Det var min farmors förslag att jag skulle starta dans för seniorer och det visade sig vara en hit. När vi rör oss till musik kommer vi i kontakt med vårt känslocentrum i hjärnan. Vi blir mer medvetna om våra egna känslor samt bättre på att läsa av andras känslor. Dans kopplar också på flera av våra sinnen vilket gör oss mer "vakna" och närvarande. Rörelser till musik reglerar vårt blodtryck, stärker vårt immunsystem samt ökar produktionen av våra egna "må-bra-hormoner", morfin och endorfin. Kort och gott: vi mår bättre, får bättre immunförsvar, smärta dämpas, vår kroppsuppfattning och vårt minne förbättras, och vi blir mer empatiska och förstående med vår omgivning, säger Helena Gunnarsson.

Läs även:

Pensionär dömd för bokföringsbrott

"Fritidsgård för äldre" är nu öppen

Karaoke för pensionärer