Arbetet inleddes 1 april och väntas pågå minst en vecka fram i tiden. Det är totalt runt 30 mil som ska sopas rent efter vinterns sandningar.

– I måndags drog vi i gång ordentligt. Valsta har en viss prioritet, men det sker ganska simultant i övriga områden, säger Ulf Sävström som är produktionschef på stadsbyggnadskontoret i Sigtuna kommun.

Är ni extra tidiga i år?

– Ja, det kan man säga. Förra året började vi första veckan innan valborg. När vi börjar beror helt på att det inte får vara några isfläckar eller snö liggande kvar. Det binder sanden, och då skulle man få behöva åka och sopa flera gånger och det vill man undvika. Det blir för dyrt.

Vad kostar sandupptagningen?

– Det brukar landa på 1,2 miljoner kronor ungefär.

Sammanlagt är tre maskiner involverade, en lastbil samt fyra personer som går och blåser runt gatlyktor och andra svåra områden.

– Det som tar tid är skolgårdar, som vi måste ta på kvällar eller helger. Fastigheterna gör vi själva. Och ett av områdena, centrala Märsta, kör vi i egen regi. Annars tar vi hjälp av entreprenad för detta, säger Ulf Sävström.

Förra året tog arbetet 1–2 veckor att slutföra. Då togs 1 000 sand upp. Det väntas handla om en liknande mängd i år som senare transporteras till deponi.

– Det är i stort sett praxis i dag. Ska man återanvända sanden måste man tvätta den eftersom den anses vara miljöfarligt avfall. När man tvättar den rundas sandkornen av och då är de inte så bra nästa gång man lägger ut dem, fortsätter Ulf Sävström.