Märstabon Rickard Andersson Frese är multifunktionshindrad, sitter i permobil och har svår epilepsi. Det är dock en sak som får honom att glömma bort sitt handikapp, och det är när han simmar med hjälp av sina personliga assistenter.

– Det ger honom en frihetskänsla, säger mamma Lena Frese.

På Midgårdsbadet finns en rehabbassäng, dit han brukar komma för att bada. Problemet är att varje besök försvåras av fel typ av bassänglift, så han får bäras i och ur bassängen, något som är jobbigt för både personliga assistenter och Rickard själv.

På Midgårdsbadet finns en lift inne i omklädningsrummet men enligt personliga assistenter hänger den för långt ner.

– Så det blir mycket manuella lyft för oss assistenter. Det är också ganska läskigt att bära någon som är våt och inte alltid är stilla upp ur en bassäng. Det är en ohållbar situation, säger assistenten Sandra Eklund.

Det är flera förälder och assistenter som har klagat om detta problem i flera år, enligt henne.

– Jag tänker att badet ska vara tillgängligt för alla, och då borde det finnas liftar som är kompatibla med de svenska selarna, säger assistenten Martina Bothén.

Assistenterna berättar också att bassänghissen, det vill säga den som hissar upp honom ur bassängen till bassängkanten, är ostabil och att säkerhetskrokar eller lås för liftselen saknas.

– Plus att man kan råka klämma antingen hans huvud, ben eller fötter när man sänker ned liften mot honom när han ligger på duschbädden. Helt livsfarlig lift på alla sätt, säger Sandra Eklund.

De har inte heller fått hjälp av personal, enligt assistenterna.

Tapani Röyttä, badchef på Midgårdsbadet, berättar att de nu har köpt rätt typ av stroppar för liften in omklädningsrummet.

Däremot är det svårt att byta ut bassängliften.

– Vi har inte hittat ett bättre alternativ. Men jag vill gärna ta emot konkreta förslag på bättre teknik.

När det gäller personalen svarar han så här:

– Vi hyr ut rehabbassängen till olika organisationer och skolor. Vår personal är inte utbildad för alla olika funktionsnedsättningar men ska självklart vara behjälplig i den mån dom kan, men de är inga experter.

Kerstin Alksten, Sigtuna kommuns utvecklingsstrateg som jobbar med tillgänglighetsfrågor, tycker att det är bra att kommuninvånare lämnar synpunkter om något inte fungerar. Man ska kunna hjälpa underlätta för personer med funktionsnedsättning, menar hon.