”Affärsmässiga avtal – inte kohandel”

Fyrishov AB har affärsmässiga avtal med elitlagen som använder det kommunala företagets anläggningar i matchsammanhang – avtal som av vissa anses vara allt för fördelaktiga. UNT kan berätta hur dessa ser ut – och varför de finns.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Arena2014-12-11 08:00

Upplägget uppkom för cirka tre år sedan för att hitta ­andra lösningar än direkta rabatter/sponsring för att underlätta för elitlagen att få sina verksamhet att gå runt. Det vill säga för Uppsala Basket, Sirius innebandy och Storvreta innebandy som just nu är Fyrishovs enda elitlag.

Lösa rykten säger bland annat att Storvreta har förhandlat bort kostnaden för sina matchtider i Fyrishov – och i praktiken spelar gratis – vilket på en säsong kan innebära kostnader från 260 000 kronor upp till 420 000 sett till hur många matcher laget spelar (13–21 beroende på antal slutspelsmatcher). Priset per match varierar utifrån hur många timmar som laget hyr i A-hallen samt vilka faciliteter som används, hur många vakter och olika material (som sarg etc) som används där det finns ett styckepris. Ordinarie timpris för en ”rå” hall, utan övriga behov, ligger per timme på 1 100 kronor när lagen spelar match.

Uppgifter om den indirekta sponsringen dementeras av Fyrishov AB:s driftchef Kent Eriksson, som jobbat på företaget sedan det bildades 1990.

– Vi sponsrar ingenting, däremot har vi affärsmässiga avtal med samtliga elitlag där vi byter peng mot peng. I Storvretas fall så marknadsför de oss så att vi kan få hit fler besökare i form av träningsläger, bland annat genom Storvretacupen som är världens största för ungdomar i innebandy. Så här har vi jobbat i tre år. Värderingen sker mot bakgrund av hur vår beläggning påverkas samt hur det påverkar omsättningen på anläggningen, säger Eriksson.

Hur ser avtalet ut exakt?

– Vi lämnar aldrig ut några siffror på våra avtal med våra kunder, men i praktiken får de rabatt utifrån vad deras marknadsföring är värd för oss, vilket vi räknar ut affärsmässigt. Om kunden själv vill berätta är det upp till dem. Det här fungerar på samma sätt för de andra lagen, och jag vill betona att vi är för jämlikhet och att avtalen är uppbyggda på samma sätt där samtliga lag har samma möjlighet att skapa events. Sedan är det ju så att Storvreta har kommit längre med kringarrangemang som drar hit deltagare och besökare än de andra, då de har jobbat med det här länge.

Det här låter lite grann som kohandel?

– Det är inte kohandel att vara marknadsorienterad, att kommersiellt komma överens om ett affärsmässigt avtal där båda parter påverkar. Vårt mål är att dra så mycket folk och evenemang som möjligt till Fyrishov.

Fakta Det här är Fyrishov AB Fyrishov AB:s två försäljningsförutsättningar

Fyrishov AB är ett kommunägt aktiebolag som ingår i kommunkoncernen Uppsala Stadshus AB.

Fyrishov AB:s verksamhet består av bad, sport, event, möten och rekreation.

Sammanlagt nyttjar 75 föreningar Fyrishovs anläggningar.

Den ena är den subventionerade verksamheten, det vill säga där kommunen köper timmar för föreningars träningstider et cetera. Den andra är den strikt kommersiella, där Fyrishov förväntas belägga de återstående 77 procent av kapaciteten efter att kommunen köpt sina markeringstimmar. Detta sker med hjälp av affärsmässiga avtal mellan alla våra kunder och oss, där elitklubbarna Uppsala Basket, Sirius innebandy och Storvreta innebandy är några av dem.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!