Namnet kommunen vägrar sälja

Gränbyhallen och Anders Diöshallen ska få nya namn berättade kommunen under onsdagen. Uppsalas starkaste varumärke består dock.

Foto: Tomas Lundin

Arena2016-05-25 19:01

Metallåtervinning Arena är ett minne blott efter att avtalet med företaget löpt ut efter förra säsongen. Nu ska både Gränbyhallen och Anders Diöshallen vid Löten få nya namn då processen drog i gång under onsdagen.

– De är fria till försäljning och vi ser ett värde i att de kan få in pengar för att sponsra idrotten i Uppsala, säger Rickard Malmström (mp), ordförande i idrotts- och fritidsnämnden.

Enligt Malmström så står kommunen bättre rustad nu jämfört med sist då namnrättigheterna såldes.

– Vi bedömer att det finns ett stort intresse och sedan får vi följa processen. Vi har gjort ett grundligt arbete där vi verkligen tagit initiativet själva och inte bara reagerat på vad andra tycker. Vi har gjort ett så grundligt förarbete som bara går för att ge både sponsorn och idrotten i Uppsala de bästa förutsättningarna, säger Malmström.

Namnrättigheterna till Gränbyhallen köptes för 300 000 kronor per säsong enligt uppgifter till UNT sist det begav sig. Nu finns dock förutsättningar för ännu mer pengar in till idrotten.

– Det kommer att bli budgivning och vi vet att de här arenorna har ett högt värde. Den som går in som namnsponsor sponsrar inte bara arenan utan hela idrotten.

Är ni ute efter ett längre avtal?

– Det är jättebra med kontinuitet, men vi ska inte låsa oss fast vid det. Vi kommer att bedöma alla anbud som kommer både på kort och lång sikt och göra en samlad bedömning.

Får vem som helst sponsra?

– Jag vill inte peka ut några som inte kan, men de som blir aktuella är sådana namn som förknippas med gott renommé och är goda företrädare för ett demokratiskt och öppet samhälle.

Tidigare har det spekulerats om även klassiska Studenternas IP ska få nytt namn, men så blir det inte. Varken den befintliga arenan eller den kommande ska heta något annat än Studenternas.

– Det är en del av Uppsalas varumärke och vi vill förknippas med det namnet. Varumärket Studenternas är extremt starkt, ett av de starkaste i landet och det som folk känner till med Uppsala tillsammans med Linné, säger Malmström.

Kommunen har tidigare värderat alla anläggningar i staden, även Studenternas.

– Men det har aldrig funnits några planer på att sälja utan det är bara bra att veta hur de värderas.

När är processen klar tror du?

– Vi har ingen tydlig tidsplan, men hoppas kunna få in anbud innan sommaren, säger Rickard Malmström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!