Klirr i kassan för Sirius
FOTBOLL. Tre poäng, drygt 6 000 på läktarna men också klirr i kassan.Sirius-Landskrona blev lika mycket en ekonomisk som sportslig framgång för Uppsalaklubben.- Vi fick in lite drygt 400 000 kronor, säger Einar Brekkan, marknadsansvarig i klubben.
Landskronamatchen blev en succé på många sätt.
Foto: Staffan Claesson
- Oerhört kul, men det hade jag nog haft på känn. Skulle vi bara få bra fotboll i stan så skulle folket komma, säger Sirius ordförande Lasse Svensson som inte kunde göra annat än vara tillfreds med publiktillströmningen.
- Jag är mer än nöjd, säger han.
Givetvis hade den fria (eller snarare valfria) entrén stor del i den fina publiksiffran. Men det hindrade inte Sirius från att tjäna en bra slant på arrangemanget. 95 företag hade sponsrat entrén och därmed var matchen i hamn ekonomiskt redan innan den startat.
- Men många företag hade ett tak på 3 000 åskådare så det blev ingen extra jackpot bara för att det kom 6 000, säger Einar Brekkan.
I de hinkar som fanns innanför grindarna lades cirka 40 000 kronor.
- Det är ungefär vad vi kunde få in på en match i ettan, säger Einar Brekkan.
Sammantaget med sponsorernas insatser och en bra kioskförsäljning slutade intäkterna nu i stället alltså på ungefär 400 000 kronor.
Hade du kunnat drömma om att så många som 6 000 skulle komma?
- Nej, man hoppas ju alltid men jag trodde på en siffra mellan 4 och 5 000, säger Einar Brekkan.
Har ni planerat att ha fler gratismatcher?
- Nej, det kommer vi inte att ha. Vi har en linje i år att ha väldigt lite fribiljetter och vill lära folk att det kostar cirka 100 kronor att gå på match. Det är ju en föreställning, som ett biobesök eller något annat, säger Einar Brekkan.
Sirius har budgeterat för en snittpublik på 2 000 åskådare. Efter fem hemmamatcher ligger det nu på hela 3 332.
I nästa hemmamatch väntar serieledande Norrköping.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!