Satsar på sociala medier

Vanlig. Facebook, som grundades av Mark Zuckerberg, har över en miljard användare världen över. Här har elitklubbarna flest följare.

Vanlig. Facebook, som grundades av Mark Zuckerberg, har över en miljard användare världen över. Här har elitklubbarna flest följare.

Foto: PAUL SAKUMA/TT

Sport2015-01-27 08:00

Tidigare var tidningar, den egna hemsidan och i viss mån affischering sättet för Uppsalas elitklubbar att nå ut med information till sina supportrar, sponsorer, media och andra intresserade. Så är det i viss mån fortfarande. Men på senare tid har sociala mediekanaler som Facebook, Twitter och Instagram blivit minst lika viktigt.

I faktasammanställningen här intill kan ni se hur många följare samtliga av Uppsalas elitlag har just nu.

Den klubb som har kommit längst med arbetet i sociala medier är utan tvivel Storvreta, som lokalt är störst sett till antalet följare både på Facebook och på Twitter.

Sedan november är Adam Troy anställd för att sköta klubbens mediekanaler efter att innan dess ha att haft hand om sysslan på frilansbasis i två år.

– För min del handlar det om att ­hålla folk uppdaterade löpande och försöka hitta intressanta vinklar och att bjuda på en inblick i vår verksamhet, säger Troy som berättar att han finner inspiration från andra sidan Atlanten i sitt sätt att utveckla Storvretas ansikte utåt.

– Jag försöker att hålla ett öga på de större amerikanska sajterna och på hur NHL-lagen jobbar. De ligger långt framme på området, fortsätter Troy vars klubb även satsar hårt med livestreamade matcher på sin hemsida samt med videointervjuer.

Varför är ni, enligt dig, störst i Uppsala på sociala medier?

– Därför att vi är aktiva och bjuder på ett bra innehåll. Det är så pass enkelt.

Hur ser planen ut för att växa ännu mer?

– Det handlar om att fortsätta bjuda på ett häftigt innehåll. Det är ett pågående arbete att utvärdera vad folk vill ta del av. Just nu jobbar jag mycket med bilder som vi har märkt att det finns en stor efterfrågan på.

Tittar man till övriga lag i SSL är både Falun (4 632) och Dalen (5 402) i dagsläget större på Facebook än Storvreta.

– Men det tycker jag bara är positivt att de finns andra klubbar som också är stora. Det viktiga tycker jag är att vi ska boosta varandra så vi alla blir större. Vi ska tillsammans som SSL växa, ­säger Adam Troy.

En klubb som i den lokala konkurrensen tillhör det övre mittenskiktet är Alm­tuna, men ser man till klubbens konkurrenter är deras siffror anmärkningsvärt låga. I hockeyallsvenskan ligger snittet långt över vad Almtuna har (1 612 på Facebook och 597 på Twitter).

Som en jämförelse kan nämnas att Asplöven hade runt 3 032 följare på Facebook samt 744 på Twitter när UNT gjorde sin genomgång.

– Tittar man på klubbarna i hockeyallsvenskan så är det väldigt olika förutsättningar som gäller. Det finns de som har fem gånger så stor omsättning som oss och kan ha någon anställd för att jobba enbart med information och sådana här frågor. Det har inte vi, ­säger Almtunas klubbchef Karoline Ronnestål som vidare berättar att flödet på Facebook och Twitter i dag sköts på ideell basis och till stora delar bygger på det innehåll som finns på klubbens hemsida.

Är du nöjd mer hur era siffror ser ut i dag?

– Vi måste jobba mer med att få folk att upptäcka oss. Vi kör en del kampanjer på våra hemmamatcher och försöker få folk att följa oss på Facebook och Twitter. Det är ett fantastiskt redskap för oss. Instagram-kontot sköter spelarna själva.

Hur ser er strategi ut i det här arbetet?

– Strategin är att nå ut till så många som möjligt och bygga upp vårt varumärke. Men jag tror nog att vi behöver nyttja det här lite mer, fortsätter Ronnestål som berättar att klubben årligen deltar i en intern mediautbildning som hålls av den hockeyallsvenska föreningen.

Näst störst bland Uppsalas elitlag är ­Sirius fotboll. Här har klubbens informationsansvarige Mats Karlström märkt av en stor ökning.

– Sedan jag blev anställd för tre år sedan har vi mer än fördubblat våra följare, säger Karlström.

Vilken anledning ser du till er ökning?

– Främst att publiken och våra supportrar är mer rörliga än tidigare och läser mer i sina mobiler. Vi blir mer synliga på det här sättet.

Karlström berättar vidare att klubben i samarbete med ett Uppsalaföretag inom PR har jobbat fram en ”social media playbook” som man kommer använda i sin externa information framöver.

– Den är väl mest tänkt att stärka vårt arbete, vårt tonfall, hur vi ska utrycka oss samt hur vi ska driva in publik och få ekonomi i det hela, säger Mats Karlström.

FAKTA Så här stora är de lokala lagen i sociala medier

1) Storvreta

Facebook: 4 520.

Twitter: 2 220.

Instagram: 724.

2) Sirius fotboll

Facebook: 2 766.

Twitter: 1 611+843 (dam).

Instagram: 754+309 (dam).

3) Sirius bandy

Facebook: 1 914.

Twitter: 1 070.

Instagram: 837.

4) Almtuna

Facebook: 1 612.

Twitter: 597.

Instagram: 411.

5) Rospiggarna

Facebook: 1 505.

Twitter: 747.

Instagram: -.

l 6) Uppsala Basket

Facebook: 1 459.

Twitter: 647.

Instagram: 735.

7) Sirius IBK

Facebook: 1 255.

Twitter: 689.

Instagram: 473.

8) Uppsala 86ers

Facebook: 1098.

Twitter: 115.

Instagram: -.

9) Skånela

Facebook: 932.

Twitter: 1 017.

Instagram: 307.

10) Fyris­fjädern

Facebook: 560.

Twitter: 21.

Instagram: 45.

11) Tierp Volley

Facebook: 448.

Twitter: -.

Instagram: -.

12) Sallén Basket

Facebook: 351.

Twitter: 162.

Instagram: 157.

13) FBC Uppsala dam

Facebook: 138.

Twitter: 278.

Instagram: 85.

Fotnot: Siffrorna anger antal följare klubbarna hade i början av januari 2015.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!