Många faktorer bakom Sirius ökning

Sirius har ökat sina sponsorintäkter med runt 60 procent på fem år. Det är många faktorer bakom den stora ökningen.

Sirius bandys klubbchef Jimmy Helmersson välkomnar årets nyförvärv Ted Haraldsson från Sandviken.

Sirius bandys klubbchef Jimmy Helmersson välkomnar årets nyförvärv Ted Haraldsson från Sandviken.

Foto: Håkan Lundh

Bandy2019-06-16 08:00

– Det första jag gjorde när jag kom in i Sirius 2015 var att anställa en säljare, Ronny Hellman, som har bidragit med jättemycket. Han är skicklig på att hitta många mindre och nya samarbetspartners, säger Jimmy Helmersson, Sirius bandys klubbchef.

Under onsdagens årsmöte kunde Sirius presentera både en vinst för verksamhetsåret 2018 och ett positivt eget kapital. En förklaring till den relativt stora ökningen gällande sponsorintäkterna – från tre till fem miljoner på fem år – är det intensifierade samarbetet med huvudsponsorerna. Enkelt uttryckt kan man säga att Sirius gör mer saker tillsammans med de största sponsorerna, något som i sin tur genererar mer pengar.

En annan intressant sak är Sirius samarbete med Uppsala universitet.

– Vi driver en bandyskola för internationella studenter som är oerhört populär. Det finns 40 platser som brukar ta slut på några timmar, säger Helmersson.

Att bandyns SM-finaler har kommit tillbaka till Uppsala bidrar också till Sirius intäkter.

– Det är absolut inte hela ökningen men en del av den.

Frågan är om Sirius bandy har nått toppen. Är fem miljoner kronor vad som finns i Uppsala?

– Nja ... Jag kan säga så här, att i höst kommer vi att lansera en ny grej som kan ge pengar på sikt. Det blir ett nytt verksamhetsområde för Sirius bandy där vi lyfter fram vad vi gör för samhället, säger Helmersson.

Och det innebär konkret?

– Jag kan inte gå in i detalj på det just nu, men det kommer att heta ”Hoppfull framtid”, för i grund och botten är det barn och unga som är framtiden, säger Sirius klubbchef.

Sirius bandy

Total omsättning: 9 (7).

Totala intäkter sponsring: 5 (3).

Antal sponsorer: 325 (300).

Största sponsorer: Bolander & Co, Skrotcentralen, Uppsala Handelsstål, Returpapperscentralen, Alviks Måleri, ByggConstruct, Intersport.

Klubbchef: Jimmy Helmersson.

Säljare: Mats Jansson, Ronny Hellman.

Marknadskoordinator: Johnny Helmersson.

Fotnot 1: Siffrorna gäller senast avslutad säsong (2018 eller 2018/19) och avrundas i miljoner kronor. Total för Uppsalas elitlag 2018/19: 48 miljoner kronor.

Fotnot 2: Siffrorna inom parentes är från UNT:s genomgång för fem år sedan (2014 eller 2013/14). Totalt för Uppsalas elitlag 2013/14: 38 miljoner kronor.

UNT GRANSKAR

UNT sätter ljus på ämnet sponsring inom elitidrotten i Uppsala.

Del 1: ”48 miljoner – så sponsras Uppsalalagen”.

Del 2: Företagen som sponsrar idrotten: ”Det går bra för att jag sponsrar idrott”.

Del 4: kommer på måndag: "Ideell och professionell i samma andetag?"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!