I helgen inleds STCC i Skövde och parallellt med de tävlingarna körs V8 ThunderCar, och det är i den klassen som Alexander Graff kör – en klass som han ska vinna.

– Ja, absolut. Det är inget annat som räknas, särskilt när vi blev snuvade på segern förra året på Mantorp när vi stod i pole position i båda heaten, säger Graff.

Vintern och våren har varit bra för Graff. Hela teamet ska vara i toppform. Det har skruvats på en del detaljer sedan förra säsongen och det hela har blivit ännu lite bättre.

– Det är viktigt att allt runtomkring fungerar, då känner man en trygghet och då är det också lättare att prestera på banan. Vi har en lite större budget i år och har haft bättre möjligheter att testköra, säger Graff.

Inför helgens premiär i Skövde verkar allt vara klappat och klart, men det är en viktig sak som kan avgöra hela tävlingen: Dagsformen hos chauffören.

– Chaufförens form är bra. Jag har inte varit sjuk på hur länge som helst, fysiken är god och känslan är också bra. Jag har åkt mycket gokart under vintern och har varit på läger i Spanien där det också blev en del gokart. Det är få säsonger som jag har haft möjlighet att köra så mycket.

Bilarna i V8-klassen har alla – som namnet säger – V8-motorer, som är på 5,7 liter. Den ursprungliga effekten är 660 hästkrafter men i Sverige tas det ut ungefär 450 hästar.

Motorn kommer från GM:s motorsportavdelning i USA och skeppas plomberad till Sverige, så förutsättningarna – vad gäller motorerna – är lika för alla i klassen.

Fjolårsbilen blev skrot i höstas under ett så kallat tryout. Bilen är alltså ny men teamet är detsamma, Memphis Racing med Kim Lind som teamchef.

Alexander Graff var nära att vinna V8-klassen i fjol. Han satt verkligen i förarsätet inför den sista deltävlingen på Mantorp, men totalsegern gled honom ur händerna. Därför är det bara seger som räknas den här säsongen.

– Jag ska åka från deltävlingen i Skövde som ledare. De andra ska få jaga mig under hela säsongen, säger han med ett skratt.

V8-klassen kör alltså sina deltävlingar parallellt med den betydligt mer upphaussade "standardklassen" STCC, men Graff längtar inte tillbaka dit.

– Den bil som jag kör nu är roligare, man har inte tråkigt i ett enda varv. Alla kan köra snabbt i den här bilen, men för att köra ruggigt snabbt kräver det sin kvinna eller man.

Så du vill inte tillbaka till STCC?

– Man ska inte glömma att min säsong i STCC var inte särskilt bra. Hade det gått bra så hade jag nog svarat något annat, men just nu är V8-klassen roligare.

På lördag och söndag körs premiären i Skövde, en helt ny bana för Alexander Graff i tävlingssammanhang. Svåraste konkurrent kan bli Andreas Ahlberg från Krylbo.