Victor Bouveng är i lugnet före stormen när UNT får tag på racingstjärnan från Vassunda. Han är på väg till Spanien för dubbla testdagar på Motorland Aragon inför det som är hans livs största chans när han nu växlar upp hos BMW – med körning i ett toppteam och värstingklassen GT3.
– Det här blir första gången jag inte kan säga att jag kör som junior … Det är verkligen in i hetluften och slåss mot verkligen världseliten av förare, säger Victor Bouveng.
Tio deltävlingar i långloppsserien VLN i BMW:s helt nya M6 GT3 står på agendan, men han kommer också bland annat att stå på startlinjen i klassiska 24-timmarsloppet på Nürburgring i maj som förhandsfavorit i en bil han delar med bland andra svenskbrittiske DTM-föraren Tom Blomqvist (son till svenske rallylegendaren Stig Blomqvist). BMW-teamet vann teammästerskapet i VLN under 2015 och var sexa under 24-timmarsloppet på Nürburgring bland de över 200 startande bilarna.
– Att få den här chansen känns som ett bevis att den plan vi lade upp för ett par åren sedan börjar falla väl ut. Nu är det väldigt nära att jag får komma i kontakt med den fantastiska dröm jag haft sedan jag var liten.
– Och att få dela bil med en förare som Tom är onekligen ett bevis på att de tror på mig. Det ska bli oerhört roligt att få köra med Tom och jag är övertygad om att vi har stora möjligheter till ett bra resultat i 24-timmars, säger Victor Bouveng.
Bouveng gör sitt sjätte år inom internationell racing men det har gått fort framåt sedan han avslutade Scirocco Cup som totaltrea 2014. Vid samma tidpunkt förra året blev Bouveng vald som en av fyra förare i BMW Motorsports juniorsatsning, men redan i slutet av förra säsongen fick han chansen i den betydligt vassare GT3-klassen i en BMW Z4.
– GT3 är det snabbaste du kan köra på Nürburgring. Jag tyckte att Spa i Belgien var tufft när jag hade körde där, men Nürburgring var som en helt annan värld. Den har verkligen allt. Den är extrem och har allt som går att hitta på racingbana, säger Victor Bouveng.
Det måste ha gett mersmak?
– Att köra den banan med en GT3:a gav otroligt mycket mersmak. Det var verkligen mitt genombrottsår i karriären som banade väg till att jag nu kommer ratta BMW:s nya M6 GT3 i ett toppteam.
Succén som BMW-junior var omedelbar och han summerade sitt 2015 för UNT i höstas med meningen: ”Det är inte många 19-åringar som har kommit ur på Nordslingan och konkurrerat ut 25-åringarna. Tanken är att stanna i BMW-familjen och så småningom bli fabriksförare”
Det är stora ord med tanke på att han är en nykomling i dessa sammanhang. Men det är stora ord med täckning. För om steget från junior till etablerad förare bland världseliten ska vara stort inom banracing är det någon som har glömt att berätta det för Victor Bouveng.
Att få den här möjligheten hos av de större bilfabrikanterna är stort och Bouveng visar pånytt att han är en av svensk racings hetaste framtidstalanger.
Hur långtifrån är du det som brukar kallas fabriksförarkontrakt?
– Det är inte långt borta alls. Den här chansen jag får nu är ett bevis att de tror på mig. Men nu är också upp till bevis. Jag sitter i en bra bil, jag har bra personer runt mig och nu är läroperioden över. Ser man till den support som finns från BMW är målet självklart att vara med i toppen i år, både i 24-timmars och i VLN-serien, säger Victor Bouveng.