Det hÀr Àr berÀttelsen om motorbanan som byggdes "mitt i skogen" pÄ bara nÄgra mÄnader. En bana som blev kÀnd över hela motor-Europa. En bana som lockade vÀrldseliten och tiotusentals mÀnniskor.
NÄgot liknande skulle nog inte vara omöjligt idag.
Men nÀr spaden sattes i jorden nÄgon gÄng 1972 och nÀr Ove Bromarks maskiner började schakta 1973 sÄ inleddes en makalös tid. En tid som antagligen aldrig kommer att komma tillbaka.
â Det började med jordbana dĂ€r ute, men sĂ„ kom funderingarna kring en rallycrossbana. Vi Ă„kte till Arvika och tittade pĂ„ deras bana och sĂ„ började jobbet... Vi hade killar med Ă„kerier och maskiner och sĂ„ allt frivilligt arbete, sĂ€ger Torbjörn Karlsson, ordförande i Films MK pĂ„ den tiden.
En som ocksÄ var med frÄn början var Sune Sandqvist, sekreterare i klubben pÄ 1970-talet. Han berÀttar hur det gick till nÀr Bergbybanan blev verklighet. Hur kontakter togs, hur Hasse Holmberg (familjen Àgde/Àger marken i Bergby) och hans pappa Yngve gav klartecken: Det Àr bara att köra igÄng med bygget.
PÄ vÄren/sommaren 1973 var allt klart, eller Ätminstone sÄ fÀrdigstÀllt att det gick att arrangera tÀvlingar. PremiÀren var den 25 juni 1973 och förarna var lyriska. à ke "Bryggarn" Andersson sade att det var "landets bÀsta rallycrossbana."
Det kom 2 000 ÄskÄdare till premiÀren, mÄnga lockade av nyhetens behag men ocksÄ av det faktum att Films MK hade lyckats fÄ dit mÄnga heta rallycrossnamn.
NÄgra mÄnader senare, mitt i oktober, kom det 3 862 ÄskÄdare för att se "Bryggarn" vinna. Han hade nobbat en EM-tÀvling för att fÄ köra pÄ Bergbybanan. Men nu kom ocksÄ kritik mot banan. UNT:s Bengt Bylund skrev: Ska Film behÄlla greppet om motorpubliken mÄste man snarast bygga lÀktare och Àven Àndra nÄgot av banans strÀckning eftersom ÄskÄdarna skymmer varann.
Films MK tog Ă„t sig av kritiken â och förĂ€ndringarna kom ocksĂ„.
Men det hÀr var bara början. Det skulle bli större, oerhört mycket större. Större Àn vad Films Motorklubb nÄgonsin hade kunnat förestÀlla sig.
â Jag trodde absolut inte att det skulle bli sĂ„ stort, sĂ€ger Torbjörn Karlsson, 47 Ă„r senare.
Egentligen hette klubben Films SKM pÄ den hÀr tiden, men i december 1973 kom skilsmÀssan, som var lycklig och nog ocksÄ nödvÀndig.
Styrelsen för den "nya" klubben sÄg ut sÄ hÀr: Torbjörn Karlsson (ordförande), Rolf Samuelsson (vice ordförande), Sune Sandqvist (sekreterare), Göran Palmqvist (kassör) samt ledamöterna Urban Andersson och Ove Bromark.
Rallycrossen hade blivit stekhet i Sverige. Bergbybanan byggdes under en tid nÀr publiken kom i mÀngder till alla banor, som pÄ Barkarby utanför Stockholm pÄ vÄren 1974. DÀr trÀngdes mellan 15 000 och 20 000 ÄskÄdare, men mÄnga av dem var rejÀlt besvikna efterÄt.
Det dammade kopiöst pÄ BarkarbyfÀltet. Det gick knappt att se bilarna. Efter vattningen blev tÀvlingen ointressant, det gick inte att Äka om. Det blev nÀstan ett fiasko.
Men pĂ„ Bergbybanan fortsatte framgĂ„ngssagan och i maj 1974 kom det 6 500 Ă„skĂ„dare till en tĂ€vling â rekord igen.
PÄ hösten 1974 var det dags för det första "Kungmötet" i Vendel.
Banan hade byggts om, publiken hade bĂ€ttre sikt och intresset för rallycross var enormt. Den 29 september sĂ„g 10 500 Ă„skĂ„dare (rekord â igen!) nĂ€r norrmannen Per Engseth blev "Kung av Bergby."
Det tycktes inte finnas nÄgra grÀnser för Films MK. Bergbybanan hvar nu vida kÀnd.
â Det var en rolig tid, sĂ€ger Sune Sandqvist. Folk stĂ€llde upp och jobbade, det var vĂ€l 300 personer dĂ€r ute pĂ„ helgerna.
Ăven om det fanns gott om parkeringsplatser pĂ„ fĂ€lten kring banan, sĂ„ ansĂ„g nog mĂ„nga att publiktaket var nĂ„tt. Den gamla E4:an mellan Uppsala och LĂ€by var "övertrafikerad" Ă€ven utan Bergbybanan. Polisen uppmanade folk att köra 290:an till Ăsterbybruk och sedan 292:an till Ărbyhus och Vendel.
â Det var sĂ„ mycket folk att det inte gick att komma dĂ€rifrĂ„n, sĂ€ger Torbjörn Karlsson.
Publikrekorden avlöste varann. I början av september 1975 var det dags för Ă€nnu ett "kungamöte" â med affischnamnet Björn WaldegĂ„rd som segrare â och nu kom det "nĂ€rmare" 13 000, eller 12 500 som ocksĂ„ angavs.
Det började talas om en EM-deltÀvling pÄ Bergbybanan...
NÄgot EM blev det inte 1976, men vÀl "Viking Line Cup." UNT:s motorreporter Bengt Bylund skrev att "publikrekordet (frÄn 1975) kommer att ryka all vÀrldens vÀg..." StartfÀltet var nÀmligen helt i klass med en EM-tÀvling.
Men nÄgot rekord blev det inte. "Bara" 12 000 personer kom och anledningen ansÄgs vara vÀdret, som var för varmt.
En mĂ„nad senare â under juni 1976 â kom sĂ„ beskedet: Films MK har fĂ„tt en av EM-deltĂ€vlingarna.
Det var nu som haussen kom. Höjdpunkten pĂ„ Bergbybanan nĂ„ddes den 7 augusti 1977 nĂ€r Andreas Bentza, Anders KullĂ€ng, "Bryggarn" Andersson, Herbert GrĂŒnsteidl, Lasse Nyström och mĂ„nga fler stjĂ€rnor gjorde upp om EM-poĂ€ng inför 14 000 Ă„skĂ„dare. Publikrekord.
Rubriken i UNT: Fartfest inför 14 000 â och Lasse gladde mest.
Men det fanns tecken pÄ att intresset var pÄ vÀg nedÄt.
Lasse Nyström klagade och tyckte att rallycrossen blivit för dyr. Inför EM-deltÀvlingen 1977 hade han lagt 50 000 kronor pÄ en ny motor i Porschen. Att jÀmföras med segerchecken pÄ 8 000 kronor pÄ Bergbybanan.
Folkfesterna fortsatte, men till finalen i Nordiska MÀsterskapet i maj 1978 kom det bara 7 500 och man kunde lÀsa i UNT att "publiken svek i viss mÄn." Torbjörn Karlsson berÀttade i en artikel att tÀvlingen gick ihop, men inte mer.
Till EM-deltÀvlingen 1979 kom det bara 7 000, och lite symptomatiskt var det för helt andra saker Àn publiksiffror och EM-poÀng som den hÀr tÀvlingen gÄr till historien. MÄnga minns sÀkert kraschen. Göran Lundgrens Porsche Äkte av och ut bland publiken. Flera personer skadades.
TÀvlingen avbröts i en timme innan den Äterupptogs och Olle Arnesson vann den stora klassen.
Nu var glansdagarna över. Olyckan hade egentligen inte med saken att göra â publiken verkade helt enkelt mĂ€tt. NĂ€r SM-tĂ€vlingarna avgjordes pĂ„ sommaren 1980 kom det bara 2 000 till Bergbybanan.
Men det Ă€r för framgĂ„ngarna, publikfesterna och de fina tĂ€vlingarna som man minns Bergbybanan. Den finns fortfarande kvar, men nu Ă€r det folkrace som gĂ€ller â och oerhört lĂ„ngt frĂ„n de 14 000 frĂ„n glansdagarna pĂ„ 1970-talet.
Till sist: Sven "Smokey" à sberg var initiativtagaren till Scandinavian Raceway pÄ Anderstorp, dÀr det kördes formel 1-tÀvlingar mellan 1973 och 1978. Banan byggdes pÄ en mosse.
I backspegeln: HĂ„kan Lundh har jobbat som sportreporter pĂ„ Upsala Nya Tidning sedan 1978 och grĂ€ver gĂ€rna i UNT:s arkiv. Sedan 2014 har det Âpublicerats över 150 âbackspeglarâ pĂ„ UNT:s sportsidor. LĂ€s fler delar pĂ„ unt.se/sport!