Nya banan stod klar i höstas - måste nu byggas om

I september var den nya BMX-banan i Gränby färdigbyggd. Men det var bara ett problem. Fel ritningar hade använts. Därför byggs nu startrampen om helt.

BMX-banan i Gränby som stod klar i höstas byggs nu om på grund av att den ursprungliga byggdes efter felaktiga ritningar. Banan får en ny lägre startramp. Arbetet beräknas vara klart om ett par veckor.

BMX-banan i Gränby som stod klar i höstas byggs nu om på grund av att den ursprungliga byggdes efter felaktiga ritningar. Banan får en ny lägre startramp. Arbetet beräknas vara klart om ett par veckor.

Foto: Henrik Söderlund

Bmx2025-03-20 05:00

Det är nog många som passerat utmed banan i Gränby och undrat varför det som såg ut att vara färdigbyggt i höstas nu har börjat göras om. Den stora startrampen har fått minskas ned rejält – till rätt höjd.

– Den första rampen byggdes efter fel ritning av någon anledning som jag inte känner till varför. Det var en gammal ritning. Det var en supercrossramp för eliten. Åtta meter hög, två meter för hög för att köra på för ungdomar. Den var ju farlig. Man fick för mycket fart. Vi fick starta en liten bit upp på rampen och kunde träna behjälpligt under hösten. Nu sänker man den till rätt höjd och form så att alla ska kunna köra på den., säger Jonas Andersson, ordförande i SMK Uppsalas BMX-sektion.

undefined
Den tidigare högre, felaktiga, rampen.

Josefin Hoffman från Uppsala arenor och fastigheter är projektledare för BMX-banan. Under tisdagen var hon på plats på banan efter att omgörningen påbörjats. 

– Entreprenören hade inte utgått från den handling som vi tagit fram för den nya banan, säger hon om hur det kunde bli som det blev.

När uppdagades det här?

– När den började tas i bruk. Då började vi utreda vad som hänt och konstaterade också vad som hänt. Sen ville vi inte utföra de åtgärderna under säsongen utan avvaktade till att göra om nu, säger Hoffman.

Hon säger att det ligger på entreprenören att stå för att rampen åtgärdas till rätt format.

undefined
Josefin Hoffman, projektledare Uppsala kommun arenor och fastigheter.

Nu blir det en så kallad challenge-ramp vilket var tanken från början. Startplatsen där åkarna ger sig ut kommer när allt är ombyggt att ligga på mellan fem och sex meter. Även om Jonas Andersson säger att föreningen gärna hade haft båda alternativen har man mer behov av den lilla rampen.

Målsättningen är att arbetet ska vara klart till 1 april.

undefined
Den nya startrampen blir ungefär två meter lägre än den tidigare.

Vid sidan av rampen diskuteras även lite andra justeringar utmed banan.

– En BMX-bana är ett hantverk för experter. Man behöver forma hoppen så att det blir flow i banan. Även kurvorna behöver justeras, säger Jonas Andersson.

I september kommer två tävlingar att arrangeras på banan i Gränby.

undefined
Även en del av resten av banan kommer att formas om en aning.

Banan flyttades 500 meter till den så kallade Cirkusplatsen eftersom att bygget av en ny simhall skulle påbörjas där banans ursprungliga placering var.       

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!