Vad som gör det hela än mer speciellt är att ”Bryggarns” far Rune Andersson även han tävlade för SMK Uppsala under sin tid som aktiv. Rune Andersson började köra för SMK Uppsala redan 1930, så tillsammans har de två generationerna Andersson på olika sätt varit inblandade i klubben under ett spann på 83 år.

Under sina år som rallyförare har ”Bryggarn” samlat på sig både en och två bucklor. Men en har en speciell plats hos ”Bryggarn”.
– Farsan vann en tävling som hette Hansapokalen både 1933 och 1936. Eftersom det var uppehåll för kriget efter 1936 hade vi den pokalen hemma under flera år. Senare ställde jag upp i och vann en tävling som hette Roslagsvalen vid tre tillfällen. Efter tredje gången fick jag behålla pokalen. Det speciella var att det var samma pokal som tidigare hette Hansapokalen och som farsan vann, säger ”Bryggarn”.

Under sina år som aktiv har ”Bryggarn” varit runt och tävlat på en massa olika ställen. Under 70-talet var han fabriksförare åt både Saab och Porsche. Men de riktigt stora framgångarna har ”Bryggarn” tagit i historiskt rally. Det började han med under 90-talet. Historiskt rally innebär att tävlingarna körs med äldre bilar.
 Det är svårt att komma ihåg alla placeringar när man har kört så mycket. Men jag har vunnit 82 av 93 tävlingar i historiskt rally, säger ”Bryggarn”.

Senare denna månad åker ”Bryggarn” Monte Carlo-rallyt som utgår från Stockholm. Bilen han ska köra är en Mercedes 220. Det speciella med det? 1961 åkte han samma rally i en likadan bil. Den gången tillsammans med pappa Rune.

En detalj som visar hur länge ”Bryggarn” faktiskt har kört dyker upp när han berättar om hur pappa Rune försökte övertala honom att inte åka till Växjö och tävla.
– ”Vad ska du dit och göra” frågade farsan. På den tiden var det i princip grusväg hela vägen från Norrköping, säger ”Bryggarn”.

Namnet ”Bryggarn” kommer från att pappa Rune jobbade som bryggare i Storvreta. Det är också något som sonen har haft nytta av som rallyförare.
– Man hade ju fördel i tävlingarna som kördes i Uppland. Jag har ju kört bryggarbilen på nästan varenda väg som finns, säger ”Bryggarn”.

Han hoppas kunna vara med och fira SMK Uppsalas 100-års jubileum den 17 januari. Det som kan komma i vägen är förberedelserna för första sträckan av Monte Carlo-rallyt.