För tre veckor sedan avgjordes Roslagsloppet vid Öregrund för 49:e gången i ordningen. När det nu är dags för nästa SM-deltävling, Skokloster Offshore Race & Event, är det första gången den arrangeras. Idén om att åter tävla på dessa vatten kom förra året.
– Micke Karlsson hade vunnit SM och NM, men jag hade ingen aning om det. Men våra ungar lekte och så sa han en dag: du får åka med mig i Uppsala. Aldrig svarade jag, inte en chans, berättar Björne Karlsson.
Men så blev det och nu är de ett team och tävlar i W150-klassen.
– Det är ballt, men det går jäkligt fort, säger Björne, som tidigare aldrig sysslat med båtsport.

Men det nyfunna intresset ledde också till att tvådagarstävlingen nu är ett faktum. Det är Björne Karlsson som satt projektet i verket. Och gensvaret från de tävlande har varit över förväntan. Dryga 70-talet båtar och vattenskotrar är anmälda till start i de olika klasserna.
– Häftigt att vi har så många startande, det är största startfältet i år och folk ringer fortfarande och vill vara med, säger han.

En stor skillnad mot Roslagsloppet är att publiken vid Skokloster kan se båtarna flera gånger.
– På Roslagsloppet kan folk bara se båtarna gå i mål. Här åker man åtta eller nio varv beroende på klass och man ser i stort sett hela varvet, det kommer båtar mest hela tiden, säger Karlssom som tror och hoppas på att detta ska bli en återkommande tävling.

Förhoppningen under premiäråret är att 5 000 åskådare ska besöka evenemanget.
En som gillar att SM-serien fått ett nytillskott är Uppsalabon Leif Kuzavas.
– Det är riktigt bra, hoppas att de lyckas med arrangemanget. Det behövs fler tävlingar och det vore kul om sporten började spridas mer, säger han.
Han inledde sin racingkarriär i V150-klassen 2005 och har två SM-brons därifrån. I fjol gick han över till en snabbare båt och kör nu sin katamaran i värstingklassen Offshore 3C tillsammans med Jens Öberg, även han från Uppsala. När det går som snabbast kan Kuzavas komma upp i mellan 80 och 90 knop.
– Det var först i slutet av förra säsongen jag började lära mig den och få ordning på grejerna. Det handlade mest om att se och lära, Kuzavas.

Efter en trög start den här säsongen, med problem med motorn som till slut visade sig handla om ett avgasrör som gått av inne i riggen, ligger han ändå på tredje plats i SM-tabellen inför de tre avslutande tävlingarna.
Att det nu handlar om en varvrace tror han kan vara till hans fördel.
– Då är det en fördel att ha en båt som svänger och accelererar bra och en sådan har jag, säger han.