Här är tanken bakom Sirius nya filmer

Jacke Sjödins Siriusfilmer blev snabbt omtyckta, delade och vann sedermera även pris. Nu berättar Sirius marknadschef om uppföljaren där Ola Andersson målar tavlor - som auktioneras ut till förmån för motståndarna.

Ola Andersson i den senaste av filmerna.

Ola Andersson i den senaste av filmerna.

Foto: Sirius Fotboll

Fotboll2018-05-06 16:20

Förra säsongen blev Sirius filmer med ordkonstnären Jacke Sjödin både omtyckta och omtalade. Till årets säsong har Sirius valt ett annorlunda och minst sagt ovanligt upplägg inför hemmamatcherna där profilen Ola Andersson målar en tavla som sedan skickas till gästande förening att auktionera ut till ett bra syfte. Häcken valde att skänka pengarna till ungdomsverksamheten medan AIK senast valde AIK Tifo.

– Vi skickar ut inbjudningskort till motståndaren och har möjliggjort att de kan auktionera ut tavlan till välgörande ändamål, CSR, ungdom eller något annat, säger Sirius marknadschef Cilla Fischer.

Just upplägget har varit lite omdiskuterat den senaste tiden och skapat debatt på sociala medier. Auktionssidan pryds nämligen av Sirius klubbmärke, använder Sirius typsnitt samt svarar på frågan "Varför auktionerar vi ut tavlor till förmån för motståndarlaget?".

– Vi har skapat en sajt och det har kanske blivit lite förvirrande eftersom det står Sirius och är blåsvarta färger, vi ska göra lite justeringar, säger Fischer.

Så det är inte Sirius som auktionerar ut tavlorna?

– Nej, det är de föreningar som får tavlorna. Vi skickar med ett brev att de kan auktionera ut tavlorna om de vill och att vi har ordnat en enkel sajt.

Kunde inte pengarna gå till något inom Sirius i stället?

– Jo, men det vore samtidigt lite konstigt om vi skickar ut en inbjudan och sedan ska det auktioneras ut till oss. Det är vår inbjudan som de kan göra som de vill med.

Hur kom ni på det här?

– Vi gjorde den här kampanjen tillsammans med en reklambyrå. Vi ville fortfarande bjuda in på ett schysst, smart och annorlunda sätt. Efter kritiken som var mot "Jacke" så tänkte vi också att det skulle vara mer fotbollsrelaterat med en expert som AIK.

Hur har responsen varit?

– Jättepositiv från klubbarna som har fått tavlorna, de tycker att det är roligt och annorlunda.

Förra årets filmer med Jacke Sjödin vann priset "Guld M" och fick mycket beröm hos gemene man. Att hitta på något nytt efter det har inte varit helt enkelt.

– Den spridningen vi fick förra året kände vi att vi inte kommer att kunna slå.

Nu har man alltså bytt Sjödin mot Ola Andersson och förhoppningen är att locka en mer fotbollsintresserad publik.

– Det här är mer riktat mot fotbollsintresserade med en expert som tänker och ritar, säger Cilla Fischer.

AIK-tavlan såldes för 5 500 kronor medan tavlan mot Häcken gick för 2 200

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!