Historiskt miljonavtal för Sirius

Flera idrottsklubbar i Uppsala blöder. Då skriver Sirius fotboll på sitt bästa samarbetsavtal i modern tid enligt klubbens vd Ola Andersson.

Sirius träning, vd Ola Andersson i samtal unde träningen.

Sirius träning, vd Ola Andersson i samtal unde träningen.

Foto: Daniel Meisels

Fotboll2015-01-26 15:00

Länsförsäkringar Uppsala är Sirius nya huvudpartner. Parterna har tecknat ett treårsavtal med varandra vilket ger Sirius totalt 1,2 miljoner kronor över tre år, varav hälften ska gå till klubbens samhällsprojekt ”Gränslös fotboll”.

– Det här projektet ger oss en trovärdighet. Det är ett kvitto på att vi har nått en acceptans för det vi gör och för första gången går in i ett treårsavtal med mer ekonomi än tidigare, säger Sirius vd Ola Andersson.

Projektet med Gränslös fotboll som Sirius drivit under de senaste två åren är den stora anledningen till att Länsförsäkringar väljer att höja sin sponsring och bli huvudpartner till klubben.

– Vi ställer krav på idrottsföreningar att de ska jobba aktivt med samhällsengagemang som motprestation för sponsring. När Sirius nu växlar upp så vill vi vara med, säger Länsförsäkringars vd i Uppsala Ulrica Hedman och fortsätter:

– Vi tycker att Sirius är ett gott föredöme. Vi vill inte bara betala för exponering av loggan utan vill som sagt även ha en motprestation. Vi vill öka tryggheten för barn och ungdomar och Gränslös fotboll bidrar till det.

Sirius vd Ola Andersson hoppas att fler företag nu ska haka på den nya huvudpartnern och höja sin insats i Sirius. Klubben har för tillfället runt 470 sponsorer totalt, men där alltså Länsförsäkringar tar ett stort steg framåt i och med det nya avtalet.

– För att lyfta oss mer måste vi också göra bra saker. En del är den gränslösa fotbollen och sedan handlar det även om vad vi gör på fotbollsplanen. Vi kan inte ramla ner i fyran för att vi håller på med Gränslös fotboll utan måste ha bra lag också. Jag hoppas att fler får upp ögonen, säger Andersson.

Sirius lägger i dag cirka 1,5 miljoner kronor på sitt samhällsprojekt. Under december stod det även klart att man får 2,6 miljoner kronor över tre år från Arvsfonden till Ronjabollen, ett projekt som riktar sig till tjejer i resurssvaga områden i Uppsala.

Det ekonomiska läget bland Uppsalalagen gör det så klart extra skönt för Sirius att ro den här affären i hamn, men man kan på intet sätt luta sig tillbaka.

– Det är tufft för oss också, vi kan inte sätta oss och röka cigarrer utan behöver flera sådana här avtal. Vi kommer att visa ett minusresultat i år (2014), men vi vet vad det beror på och kommer att vidta åtgärder, säger Ola Andersson.

Länsförsäkringar brukar vanligtvis skriva ettårsavtal med sina klubbar.

– Men nu har vi valt att frångå våra principer och skriva ett treårsavtal. Vi tror på Gränslös fotboll och vill ge Sirius och framför allt de ungdomar de möter trygghet att jobba långsiktigt, säger Ulrica Hedman.

Har du något tips till andra Uppsalalag hur de också ska lyckas locka starkare sponsorer?

– Vi tycker att det är viktigt att man ser till helheten. Vi är ett lokalt och kundägdt bolag och en form av återbäring till våra kunder är att vi bidrar till ökad trygghet och hälsa för barn och ungdomar. Om klubbar tar ansvar så hjälps vi tillsammans åt, säger Hedman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!