Hörnan presenteras av ...
Det är ett märkligt fotbollsår. Kalmar FF kan ta dubbeln, 8 000 åskådare kommer till Studenternas och Ljungskile är på väg tillbaka till allsvenskan. Men ingenting i fotbolls-Sverige gör mig lika frågande som hörnsparkarna på Enavallen.
Senast jag var på Enavallen så var det hela 18 hörnor som "presenterades av Nordea".
Detta är onekligen ett fenomen som förbryllar. Till att börja med: Vem kom på idén? Och mötte den aldrig något som helst motstånd inom ESK-leden?
Så många frågor, så få svar.
Vad är till exempel en superettanhörna värd? På ekonominyheterna pratas om råoljepriser, men väldigt sällan om priset på rätten att presentera hörnor. Så är en ESK-hörna värd tio kronor? Hundra kronor? Tusen kronor? Jag har verkligen ingen aning. Men ESK kränger väl knappast sina hörnor för kaffepengar, vilket osökt leder oss till nästa frågeställning.
Varför gör inte fler klubbar som ESK?
Varje vecka slås ju tusentals hörnor världen över, hörnor som helt saknar presentatör. Det handlar med all säkerhet om åtskilliga miljoner kronor som fotbollen går miste om i uteblivna hörnpresentationsintäkter.
Inte minst i de stora ligorna måste det handla om riktigt stora pengar. Att presentera en hörna på Camp Nou, Stamford Bridge eller San Siro är rimligtvis tusenfalt dyrare än att göra det på Enavallen.
Så varför väljer ändå världsklubbar som Barcelona, Chelsea och Inter att inte följa i ESK:s fotspår?
Jag vet inte, men kanske går svaren att finna i begrepp som stil, klass och värdighet.
Så till den sista frågeställningen. ESK har alltså låtit Nordea presentera hörnor i flera år, medan övriga matchsituationer har förblivit opresenterade. Varför?
Jag blir er svaret skyldig även på den frågan, men tycker att det är lite mesigt och framför allt korkat av ESK att inte löpa linan fullt ut.
Så här kommer slutligen ett tips, från mig till ESK:
Enligt mina kalkyler tar det tre till fyra sekunder att lugnt och tydligt säga "hörnan presenteras av Nordea". Även om speakern får rejält med utrymme för att hämta andan så borde det finnas tid att presentera drygt tio matchsekvenser i minuten, det vill säga cirka 1 000 presentationer per match. "Utsparken presenteras av Bagaren AB ... Skarvnicken presenteras av Rörmokaren AB ... Glidtacklingen presenteras av Cykelreparatören AB ..." Och så vidare.
En tydligt differentierad prislista skulle göra det möjligt för hela ESK-familjen att vara med och presentera matcherna.
Att presentera riktiga dyrgripar som mål, sulfinter och väggspel blir alltså i första hand förunnat större företag. Samtidigt ska en ensam ESK-supporter ha råd att åtminstone få presentera en sketen rensing, tröjdragning eller bakåtpassning.
Nu ligger bollen hos er, ESK.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!