Det är tre dagar kvar till Sirius hemmamatch mot BP, som kan vara det minst glamourösa motståndet på hela året. Det är alltså inte något publiklag som kommer till Studenternas. Ändå hade 6 667 biljetter sålts vid lunchtid på torsdagen.
– Vi märker att det finns ett högt intresse för Sirius. Det har aldrig varit så högt i modern tid, säger Linus Wallén, affärs- och evenemangsansvarig i Sirius.
Frågan är om inte Wallén är för blygsam när han talar om modern tid. Det är nästan så att han med fog skulle kunna påstå att det är det största intresset i klubbens historia. Kanske med undantag för tiden från hösten 1968 och 12 månader framåt.
Sirius har hittills ett publiksnitt på 6 670 och allt talar alltså för att fler än så kommer att se matchen mot BP.
– Vår ambition är att det ska bli mellan 7 000 och 7 500, säger Linus Wallén.
Det måste påpekas att Sirius – och lagen i allsvenskan – redovisar antalet personer inne på arenan och inte sålda biljetter. Därför kan det till exempel ha sålts 10 200 biljetter (som mot Djurgården) men publiksiffran blev 9 829.
Att så många biljetter har sålts till BP-matchen har en förklaring: Det är den så kallade föreningsmatchen, där Sirius samarbetspartners bjuder mindre klubbar i distriktet på biljetter.
– Men vi var tvungna att sätta en gräns på 3 000 biljetter. Vi måste ha biljetter att sälja ("till vanligt folk", UNT:s anm) också, säger Linus Wallén.