Under tisdagen blev samarbetsavtalet offentligt dÀr IK Sirius Fotboll och LagardÚre Sports nu ska jobba ihop kring sponsor- och rÀttighetsförsÀljning med bolaget som extern sÀljpartner. Avtalet löper över fem Är och just lÄngsiktighet Àr nÄgot som Sirius klubbchef Michael Lundgren vill betona.
â Vi ska inte lyfta oss en eller tvĂ„ nivĂ„er utan flera och dĂ€rför har vi tittat hur vi ska klara av att anpassa oss för allsvenskan Ă€ven utanför planen. Nu kan vi dra nytta av deras kunskap med paketering och prissĂ€ttning och strategisk lĂ„ngsiktigt.
Men det Àr inte bara ett vÀlkÀnt företag som Sirius nu slÄr sig samman med. Företaget har just nu en infekterad relation med AIK.
â Vi har bollat olika frĂ„gor och jag har aldrig varit orolig för vĂ„r del och vill inte kommentera andra föreningars upplĂ€gg, fortsĂ€tter Lundgren.
Ăven LagardĂšre Sports vill tona ner skriverierna.
â UpplĂ€gget med Sirius Ă€r vĂ€ldigt enkelt, inga spöken hĂ€r, sedan har vi en tvist med AIK och den Ă€r som den Ă€r. Vi har 70 klubbar runt om i Europa som vi jobbat med i 20 Ă„r, sĂ„ jag ser det mer som en tillfĂ€llighet, menar Fredrik Hellkvist som tror desto mer pĂ„ Sirius och Uppsala.
â Det hĂ€r Ă€r en stad och klubb i ett tillvĂ€xtomrĂ„de, med potential. Det ska bli fantastiskt roligt att etablera Sirius pĂ„ en allsvensk nivĂ„.
Och nÀr det gÀller att stÀrka upp ekonomin syftar Sirius pÄ det man idag har och den vision som finns.
â Sirius omsĂ€tter ungefĂ€r 30 miljoner som helhet och det rĂ€cker inte till. 2020 hoppas vi omsĂ€tta 85-90 miljoner kronor, menar klubbchefen.
Med tre egna sÀljare och hjÀlp av sÀljbolaget börjar nu jobbet med att lyfta Sirius Àven utanför plan.
Och fÄr man tro bolaget sÄ Àr det hÀr en trend vi kommer se mer av i Sverige och som redan Àr accepterad i övriga Europa.
Sirius blir dĂ€rmed den femte allsvenska klubben som samarbetar med sĂ€ljbolaget efter Ărebro, AIK, Helsingborg och Halmstad.