– Festen kommer att hållas lördagen den 18:e januari på UKK. Det ska bli riktigt kul, säger Per-Arne Frohm, styrelsemedlem och tidigare ordförande i SMK Uppsala.

De andra två som ingår i festkommittén är Ove Dellbeck och Christer Eriksson. Tillsammans har herrarna varit verksamma inom klubben en massa år och det är många roliga minnen som kommer upp när de ser tillbaka på tiden.

– Jag minns 1952 när jag och mina kompisar tog mopederna upp till Hedemora för att titta på TT-tävlingar, säger Ove Dellbeck.

– Men det gjorde ju jag och mina kompisar också, utbrister Per Arne. Det var så på den tiden, man satte sig på moppen och bara körde. Sen när den blev lite för varm tog man en paus. Efter en stund var det bara att hoppa på och köra vidare, säger Per Arne Frohm.

Sedan 70-talet har klubben sitt högkvarter i Boländerna och prisskåpen, som finns i stort sätt på varje vägg, är välfyllda. Klubben har i dag omkring 400 medlemmar som samtliga kommer att bjudas in till jubileumsfesten. Under åren är det många som har passerat genom klubben. De allra första som startade upp SMK Uppsala för 100 år sedan var Bror Zentio, John Bengtsson och Oscar Eriksson. Trion sammankallade motorintresserade i regionen till ett möte på Gillet där hela 28 stycken antecknade sig för medlemskap och klubben var grundad. Ursprungsnamnet som klubben då tog var Uppsala Motorklubb (UMK).

– Klubben var som störst fram till 50-talet kan man säga. Då hade vi även en båtsektion där vi hade flera framgångsrika aktiva, berättar Per Arne Frohm.

Under krigsåren 1916-1918 förbjöds all tävlingsverksamhet. Trots detta var det full fart på klubblivet och man hade många sociala sammankomster i SMK Uppsalas regi. Efter krigets slut ökade medlemsantalet ytterligare då 60 nya medlemmar valdes in i klubben.

– På den tiden var det mycket direktörer och andra med mycket pengar som tävlade och var medlemmar, säger Per Arne Frohm.

Det är en tendens som man till viss del kan se även i dagens motorsport.

– Det kostar så mycket pengar i dag. Mycket handlar ju om vad för maskiner man har och även vad man har för sponsorer. Om man kunde få tillbaka alla pengar man stoppat i den där rallybilen tänker jag ibland, säger Per Arne Frohm och ler.

Det gäller att hänga med i utvecklingen när allt högre krav ställs på både utrustning och på de banor utövarna tränar och tävlar på. Under jubileumsåret kommer en ny BMX-bana av högsta klass att invigas i Uppsala. Målet är att få arrangera en internationell tävling innan 2016. Inte illa för en hundraåring.