Slungades upp i trädtopparna

Håkan Lundh gräver gärna i UNT:s arkiv och i säsongsavslutningen blickar vi tillbaka till en tragisk olycka.

UNT i juni 1972. Dagen efter Joakim Bonniers dödskrasch på Le Mans-banan i Frankrike.

UNT i juni 1972. Dagen efter Joakim Bonniers dödskrasch på Le Mans-banan i Frankrike.

Foto: UNT:s arkiv

I backspegeln2017-06-25 05:00

Han var Sveriges första formel 1-förare och en av de största motorsportstjärnorna någonsin. Joakim Bonnier, vars farfar var förläggaren Karl Otto Bonnier, blev allt annat än bok- och tidningskung. Han blev svensk motorsports stora namn.

Det var på sommaren 1972 – alltså för nästan precis 45 år sedan – som Joakim Bonnier dödskraschade i Le Mans i Frankrike. Hans Lola T280 på 445 hästkrafter slungades flera meter upp i luften och landade i en skogsdunge.

Bonnier avled och motor-Sverige – ja, hela motorvärlden – var chockat även om man – särskilt på den här tiden – var väl medveten om riskerna.

Man kunde läsa om olyckan i UNT den 12 juni 1972. "Joakim Bonnier död – krasch i 280 km/tim." På en bild i artikeln poserade tre svenska motorstjärnor: Ronnie Peterson, Reine Wisell och så Joakim Bonnier.

På 1950- och 1960-talet blev Bonnier Sveriges första formel 1-förare. Han körde 109 f1-lopp i VM-serien och vann en gång, på Zandvoort i Holland 1959.

I början av 1972 – ett halvår före hans dödskrasch – meddelade Joakim Bonnier att han skulle sluta köra formel 1 och i stället satsa på sportvagnsklassen.

Han körde en Lola T280, en liten och låg (och framförallt lätt) sportvagn med motor från engelska Cosworth. Med 445 hästkrafter i den superlätta bilen blev farterna hiskeliga.

I juni 1972 skulle Bonnier köra det legendariska 24-timmarsloppet på Le Mans.

Britten Vic Elford, som blev omkörd av Bonnier, såg delar av olyckan och berättade att kraschen inträffade där bilarna brukar ligga i närheten av 280 km/tim.

– Det verkade som om "Jo" (Joakim Bonnier) gjorde ett misstag. Han trodde nog att Ferrarin (körd av Florient Vetch) skulle låta honom passera till höger, sade Elford efter loppet.

Det slutade med en katastrof.

Enligt Elford måste Bonniers bil ha "ränt rakt in" i Ferrarin och sedan träffat räcket och slungats upp.

– Lolan var uppe i trädtopparna, fem meter upp i luften. Först såg jag bara Ferrarin, jag visste inte ens vart Lolan tagit vägen, berättade Vic Elford.

Bonniers bil slog ner 150 meter från banan och fattade eld. Bonnier fördes iväg med en helikopter men under färden till sjukhuset avled svensken.

Lite mer än sex år senare omkom Ronnie Peterson i sviterna efter en startkrasch på Monzabanan i Italien.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!