Ett stort prisskåp med glänsande pokaler möter besökaren i huvudentrén till skolan, som bär vetenskapsmannen Anders Celsius namn. På sitt tjänsterum sätter rektor Jörgen Norman händerna bakom huvudet och fäster blicken på en tavla. Den avslöjar att skolans fyra program i höst fylls med 320 nya ettor och att 113 står på reservlistan - rekordmånga! Skolan rymmer 950 elever – så det börjar blir trångt i tegelbyggnaden utmed Tycho Hedéns väg.

– Störst är vi, men ordet bäst har vi inte skrivit ner någonstans, säger Jörgen Norman.

Han är glad att skolan gått från dåligt rykte och mycket stök till ett gymnasium som lockar ungdomar långt bortom länsgränsen.

Artikelbild

Humörhöjare. Antonis Dinopoulos (mitten) håller Celsiusskollans toppidrottare på glatt humör. Här syns han tillsammans med Linus Islas Flygare, Emma Holmgren, Anton Forsberg och Moa Sjöö. Foto: Erik Leijonhufvud

Men nöjd? Icke. I ett dokument med skolans affärsidé står att Celsius i slutet av läsåret 2018-2019 ska ha 950 elever där alla elever på de nationella programmen går ut med en gymnasieexamen. Samtliga idrottselever når också sina personliga mål inom sin specialidrott.

Jörgen Norman, som själv spelat basket på elitnivå och spelat 38 A-landskamper, betonar vikten av att hålla dörren öppen till fortsatt idrottande och akademiska studier. I dag tar åtta av tio elever examen – ett studieresultat något under rikssnittet. Den siffran vill skolans rektor ha upp till nio av tio och om ett par år är målet att varenda en ska ta examen.

I ett angränsande rum sitter Emma Sjöö, elitidrottskoordinator på Upplands idrottsförbund. Hon är spindeln i nätet runt de cirka 20 idrotter och två riksidrottsgymnasier som finns på skolan i dag. På hennes tio år i verksamheten har den växt från en klass med idrottselever i till att i dag omfatta totalt 700 idrottare. Mest imponerad är hon av dem som bor inackorderade.

– De tvättar, städar, lagar mat och fixar cykeln. Samtidigt som de ska prestera i båda skola och idrott. Grymma är vad de är, säger Emma Sjöö.

Artikelbild

Vi kommer in på att skolan är störst, men hur kan den bli bäst? Inte helt enkelt att mäta.

– Men när varje elev upplever att de nått sin fulla potential både när det gäller idrotten och skolan – då ligger vi bra till.