”Klubbar vill ha kontroll”

”Klubbarna får mer kontroll på sin information”, det är en av experten Magnus Berglund slutsatser till varför Uppsalaklubbarna satsar allt mer på sociala medier.

Information2015-01-27 08:00

Som sponsringsrådgivare, föreläsare och krönikör åt sajten Idrottens affärer är Magnus Berglund, (inte bandytränaren), en väl anlitad expert av flera av Sveriges elitklubbar. Han ser flera fördelar med sociala medier som Facebook, Twitter och Instagram i deras arbete.

– För det första kan klubbarna vara mycket mer personliga och nå direkt till konsumenten och behöver inte längre gå via medier för att nå ut med sin information. Jag såg att Sirius bandy gjorde ett utskick direkt på det här sättet när de behövde ekonomisk hjälp. Det går väldigt fort och man får kontakt direkt. Går man via en journalist kan det vara stelt. Nu har man har kontroll på allt man går ut med.

Vilken klubb i Sverige är bäst på det här?

– De som brukar lyftas fram i de här sammanhangen är Hammarby. Sedan om de är bäst vågar jag inte säga. Men de har många följare. Några som jag personligen tycker är duktiga på det här är formel 1-teamen. De har mycket humor i sina upplägg. När Marcus Eriksson körde för Caterham kändes det som att hela teamet var som en person som kommunicerade ut saker på Twitter, de hade tänkt till lite.

Hur stort hot är sociala medier mot traditionella medier, enligt dig?

– Framförallt i kombination med klubbarnas egna hemsidor så blir det ju så på något vis. Nu blir jag visserligen lite part i målet. Jag ska inte säga att journalisten blir överflödig. Men vill folk ha journalistik? Nja. Men de behöver det, säger Magnus Berglund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!