Hagunda tog steget till den nästa högsta serien via ett lyckat kval i våras och många lag som avancerar höjer också sina biljettpriser.
Hagunda gör precis tvärtom. Och simsalabim – är det formeln som gör Hagunda till ett av de mer hypade lagen i Innebandyuppland just nu?
– Det är få som går upp en serie och sänker priset. Det hör inte till vanligheten. Alla säger att man ska våga ta betalt, vi tänker tvärtom och vågar lägga oss billigt, Hagunda IF innebandys ordförande Anders Öman
Resultatet av att ett årskort för att se Hagundas herrlag i allsvenskan bara kostar 210 kronor – vilket motsvarar vad en eller två matcher kostar för att se Sirius eller Storvreta i superligan – är att hela 285 säsongskort har sålts inför söndagens hemmapremiär mot Piteå.
– Vår grundfilosofi är att det ska vara så proffsigt som det går på den nivån vi befinner oss på, och att de som är vår kärna ska ha råd att gå på alla våra matcher, säger Anders Öman, som tänker större än i kronor och ören.
– Vi hade vår otroliga ”Swishfredag”-upplevelse under våren och det gjorde att vi fick ekonomiska möjligheter att klara säsongen utan att höja priserna. Vi ser att det viktigaste för oss är att skapa ett intresse först.
– Föräldrar, ledare och alla kring Hagundabygden ska tänka att det här är vårt lag och det ska inte vara dyrt att gå på våra matcher. Vi vill skapa ett stort intresse och skapar man ett stort intresse ger det bra bieffekter. Vi har aldrig haft så många sponsorer som i år kan jag säga, säger Anders Öman.
Hagunda mår bra?
– Hagunda mår väldigt bra. Ser man på herrlaget har vi redan klarat vår publikbudget trots att vi inte ens har börjat spela. Som det ser ut är herrlaget en ekonomisk vinst för föreningen.
I division I i fjol snittade Hagunda 315 personer på sina matcher i IFU Arena. I år är siktet högre ställt.
– Fjolårets snitt ska vi definitivt slå. Kan vi närma oss 400 i snitt vore det fantastiskt, säger Anders Öman.
Fotnot: Hagunda öppnade seriespelet med att bortaslå Gävle GIK för två veckor sedan.