Ingen arenaeffekt för Storvreta

En ny modern arena har inte inneburit något publiklyft för Storvreta – än så länge. Snittet efter tre spelade matcher är 1 234 jämfört med 1 561 vid samma tid förra säsongen. ”Vi har vi inte sett någon IFU Arena-effekt”, säger Storvretas ordförande Mats Åkerlund.

Lediga stolar. Storvreta har ett lägre publiksnitt hittills i superligan jämfört med vid samma tid förra hösten.

Lediga stolar. Storvreta har ett lägre publiksnitt hittills i superligan jämfört med vid samma tid förra hösten.

Foto: John Sundberg

Innebandy2016-10-10 17:07

I den senaste matchen mot Pixbo kom visserligen 1 652 åskådare (inklusive en föreningsmanifestation där ungdomslagen visade upp sig). Innan dess var det 1 100 mot Mullsjö i hemmapremiären och 950 mot Höllviken.

Trots det är inte Mats Åkerlund oroad över siffrorna.

– Man kan räkna på olika sätt, men om man tittar tillbaka i tiden och jämför med de lag som vi har mött så ligger vi på Fyrishovnivå. Sedan har vi förväntningar att vi ska slå våra tidigare publiksnitt i IFU Arena, säger han.

En faktakoll säger att Storvreta hade 1 286 mot Mullsjö förra säsongen (på annandag jul), 685 mot Höllviken (i mitten på januari) säsongen 2014/2015 och 1 416 förra säsongen hemma mot Pixbo (i oktober). I motsvarande föreningsmanifestation förra året kom 1 733 mot Växjö i oktober.

Statistiken har Mats Åkerlund koll på.

Motståndarlagen styr mycket av publiksiffrorna?

– De styr nog lite mer än vad vi skulle vilja. Vi känner ändå att det är nu i oktober som vi förväntar oss lite större publik, säger Åkerlund vars klubb har AIK, derbyt mot Sirius och Helsingborg (med Mika Kohonen) i den kommande hemmamatcherna.

Hur ser du på att siffrorna ändå är lägre jämfört med förra hösten?

– Då hade vi värvat (Robin) Nilsberth och vi hade många från Granlo som åkt hit och vi hade bjudit in lite folk. Vi har inte jobbat så hårt på publiken än så länge.

Varför har ni inte jobbat med publikfrågan?

– Jo, det har vi. Men vi har inte haft någon gratismatch eller bjudit in 700 så att de får känna på den nya arenan. Den typen av arbete har vi inte haft. Däremot har vi marknadsfört matcherna och hoppas att vi ska kunna växla upp lite där också.

– Sedan har vi alltid haft svårt i september. Nu var det jättevarmt och folk har annat att göra. Publikt är vi inte oroliga, utan vi tror att vi kan växa in i den här arenan på ett bra sätt.

Är det aktuellt att justera biljettpriserna?

– Vi kommer inte att göra några förändringar efter några matcher. Det vore ogenomtänkt. Nu har vi ungefär samma priser som i Fyrishov. Man kan betala en hundring för en sittplats, 75 kronor för ungdom och 200 kronor för lite bättre platser. Men vi kommer inte att ändra prissättningen i derbyt eller i slutspelet som vi har gjort tidigare. Vi har samma priser hela säsongen.

Anmärkningsvärt mot Pixbo var även att bara en av de sex logerna på den ena kortsidan var uppbokad.

– Jag tror ändå att vi framöver kommer att få ett stort intresse för logerna, men det handlar också om att vi ska växa in i det. Nu har vi tre spännande matcher framför oss.

Seriekonkurrenten Sirius har efter tre hemmamatcher i IFU Arena ett snitt på 571. Efter tre matcher förra säsongen var deras snitt i Fyrishov 725 åskådare (totalsnitt 800 under säsongen).

Fakta: Storvretas publiksnitt i superligan – säsong för säsong

2016/2017: 1 234 (hittills).

2015/2016: 1 511.

2014/2015: 1 512.

2013/2014: 1 681.

2012/2013: 1 609.

2011/2012: 1 592.

2010/2011: 1 326.

2009/2010: 1 407.

2008/2009: 1 402.

2007/2008: 1 636.

Fotnot: Siffrorna gäller grundserien i superligan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!