Sirius damsatsar med hjälp av sponsor

Från fyran till superligan – på sikt. Sirius gör tillsammans med ett byggföretag en satsning på tjejerna.

Glad kvartett. Otto Simonsson, klubbchef i Sirius, Siriusspelarna Sara Orebrand och Matilda Orebrand-Hruby samt Magnus Lohe, marknads- och kommunikationschef Sh Bygg.

Glad kvartett. Otto Simonsson, klubbchef i Sirius, Siriusspelarna Sara Orebrand och Matilda Orebrand-Hruby samt Magnus Lohe, marknads- och kommunikationschef Sh Bygg.

Foto: Henrik Söderlund

Innebandy2015-09-25 15:06

Damlaget är startat och under finns ett antal flicklag. Nu vill Sirius växa – och satsa – på dam- och flicksidan. Ett nytt sponsorsavtal ska hjälpa till på vägen.

– Vi kommer att stötta ett antal år, sedan har vi naturligtvis en utvärdering tillsammans varje år. Det största vi får ut är att vara en del av Siriusfamiljen och att vi får lära oss att jobba med tjejer. Vår bransch är dålig på att utveckla tjejerna och vi med. Vi tappar tjejerna och här tror vi att vi har mycket att lära av idrotten, säger Magnus Lohe, marknadschef på Sh Bygg om varför man kliver in i satsningen.

Vad går ni in med?

– Vi vill inte prata pengar, men det är tillräckligt mycket för att ni ska tycka det är intressant, säger Lohe.

Sirius klubbchef Otto Simonsson:

– Pengar är en viktig del, men det viktigaste är att hitta samarbetspartners som vill utvecklas med oss.

Klubben har i nuläget ett fåtal flicklag, men det nystartade damlaget ska bland annat fungera som ett draglok.

– Vi har fått väldigt positiva reaktioner och nu är det upp till oss att leverera. Den stora delen för oss är att bygga upp någonting så att vi kan slussa in tjejerna under, säger Sara Orebrand, en av initativtagarna till damlaget.

På sikt är klubbens mål även att nå toppen, hela vägen upp till högsta serien.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!