På fem år har de regerande svenska mästarna gått från sex till sju miljoner i intäkter ifrån sponsring. Liksom alla andra klubbar hoppas man kunna öka den siffran.
– Vi har ett starkt varumärke och en stark och attraktiv produkt, säger Storvretas marknadsansvarige Hannes Öhman.
– Men det är klart att det finns utrymme för mer. Det finns massor av företag i stan som inte sponsrar. Vi behöver hitta dem och visa dem vår produkt.
Han fortsätter:
– Det är klart att vi vill öka och den nya paketeringen vi har kommer att göra det lättare. Jag tror att vi inom en treårsperiod åtminstone kan vara nära tio miljoner.
Den nya paketeringen som nämns handlar om att Storvreta ändrat i sin sponsringsportfölj. Företag måste inte nödvändigtvis sponsra klubbens herrar i superligan eller damerna i allsvenskan för att synas i samband med Storvreta. Man kan även sponsra verksamheten Örnarna (spelare med funktionsnedsättning) eller ungdomssidan.
– Vi ska kunna attrahera alla, säger Hannes Öhman.
För tillfället är Öhman ensam anställd för att jobba med marknadsföring och sponsring i Storvreta, men det jobbas få att rekrytera ytterligare en person. Än så länge har man bara inte ”hittat rätt”.
– Det är många delar som ska säljas och vi behöver bli fler. Sedan får jag nu hjälp av andra som hjälper till ideellt.
Klart är att sponsringen är viktig. För Storvreta och resten av idrottslivet.
– Vi behöver sponsring för att ha ett attraktivt idrotts-Uppsala, fastslår Hannes Öhman.