Om en vecka spelar Storvreta klassikermöte hemma i Fyrishov mot AIK. Inget konstigt i det mer än att det alltid brukar bli lite extra roliga matcher med derbykaraktär mellan just dessa båda lagen. Det unika just den här matchen är att Storvreta inte kommer till spel i sina röda hemmatröjor och knappt utan reklam.
– Det är första gången i klubbens historia vi ställer upp laget i annat än rött, säger marknadschefen Robert Andersson och berättar att det inte bara är unikt för Storvreta utan även för hela innebandy-Sverige, så vitt de känner till.
Anledningen till färgbytet är ett samarbete med Barncancerfonden Mellansverige där Storvreta hoppas kunna hjälpa till att dra in en stor summa pengar till den idéella föreningens verksamhet. Föreningen jobbar med stöd och aktiviteter för cancersjuka barn och deras föräldrar.
– Det enda sättet för Storvreta att nå framgång är att samarbeta med alla goda krafter. Och den geografiska närheten här gör att vi kan ha ett vidare samarbete. Vi vill att det ska leva vidare och inte bara bli en ensataka händelse, säger Andersson
Idén till det nu speciellt framtagna hemmastället kommer från spelaren Henrik Stenberg, som dessutom jobbar på Storvretas marknadssida.
– Vi gör mycket saker hela tiden med välgörenhet, såsom Örnarna och nattvandrare, men det här växte fram under hösten och ju mer vi har jobbat med det har det blivit större och större. Det här är det största (eventet) vi har gjort i Storvreta, säger Stenberg och berättar att han fick idén från nordamerikansk proffsidrott.
– I NHL och NFL är det ofta många olika teman och det ser ganska roligt ut och synliggör saker på ett bra sätt, berättar han.
Tröjorna kommer endast att användas under denna match och kommer att ha Barncancerfonden Mellansverige på magen. Storvretas befintliga tröjsponsorer har gått med på att ta ett steg åt sidan för denna goda sak och dessa får nu istället endast synas på ryggen på varsin tröja. Storvretas förhoppning är att sponsorerna efter matchen ska vilja köpa tillbaka "sin" tröja där pengarna givetvis går till Barncancerfonden. En rad andra aktiviter ska också bidra till att dra in pengar som oavkortat går till fonden.
– Vi vill göra den största insamlingen som en idrottsklubb har gjort, säger Stenberg.
De som kommer att besöka matchen kommer att märka att mycket mer än bara matchstället är annorlunda.
– Stora delar av Fyrishov kommer att bli rosa, säger Andersson.
Storvreta sticker inte under stol med att man också hoppas detta ska ge goodwill till föreningen.
– Vi gör det här för att vi vill göra det, men det är klart att det också ger goodwill och pr och vi måste stärka vårt varumärke, säger Andersson.
– Vi jobbar mycket med CSR-projekt men vi skyltar allt för sällan med det, fyller Hannes Öhman, även han på Storvretas marknadssida, i.