Almtuna går snart in i allettan, en serie där det står platser i Riksserien – damernas högsta liga – på spel. 14 matcher ska spelas, men det fattas pengar. Tränaren Peter Andersson uppskattar det till mellan 80 000 och 100 000 kronor.
– Jag tror nog att i alla fall damlaget kan lyckas om man gör på rätt sätt, säger en av klubbens befintliga sponsorer, som vill vara anonym.
– Det kan "drabba" den andra insamlingen (Almtunahjälpen), men då får det väl göra det. Jag tror att hjärtat klappar lite mer för damerna än för killarna, och det gäller nog många av sponsorerna.
De sponsorer som UNT har talat med tror att damlaget har större möjligheter att lyckas än killarnas juniorlag.
– Damhockey är ett sätt att sälja föreningen och sporten ishockey, säger Gordon Jansson, ägare av ventilationsföretaget Fresh Air i Uppsala.
– För att en förening ska må bra så måste man nå hela familjen, säger Jansson och syftar på allt från det minsta knattelaget till damlaget och herrarnas a-lag.
Det verkar alltså finnas hopp för Almtunas damlag.
– Jag tror att många är mån om att damhockeyn ska finnas för att sporten ska växa och därför tror jag att de kan lyckas, säger Gordon Jansson.
Det kan bli jobbigare för J20-laget om man får tro de företag som UNT varit i kontakt med. Nu ska man dock veta att Almtuna har runt 300 företag som sponsrar föreningen i dag och det finns säkert ytterligare ett antal potentiella sponsorer och åsikterna bland dem går säkert isär.