I fjol gjorde Emil Larsson 14 poäng (8+6) på 37 matcher. Det kanske inte låter så bra, men spelmässigt hörde Larsson till topparna, särskilt under senare delen av säsongen. Potentialen är stor.
– Vi har långt gångna förhandlingar med Emil. Han är absolut en av våra kärnspelare och det finns en stor uppsida hos honom, precis som hos Sebastian Selin, säger Niklas Eriksson.
Exakt hur stor Almtunas ska bli den kommande säsongen är inte skrivet i sten. Det har varit en turbulent vårvinter med tanke på rekonstruktionen och den förhållandevis sena säljstarten på marknadssidan.
– Vi ligger inte lika långt fram som i fjol, men jag känner att truppen börjar ta form. Vi får behålla stora delar av stommen. Det är bara Martin Karlsson och Victor Aronsson som vi har tappat, säger Niklas Eriksson.
Almtuna tränar fem dagar i veckan, två av dem på is i c-hallen under resten av maj.
Två spelare, Henric Nordin och Simon Stensson, har trayoutkontrakt över sommaren och i först i augusti kommer klubben att fatta beslut om det blir ett permanent kontrakt över 2015/2016.
– Vi behöver storlek på backsidan och både Henric och Simon är stora, säger Niklas Eriksson, som har fått ett bra intryck av dem.
Det finns en handfull spelare som "hänger i luften" just nu:
x Oscar Milton, forward.
x Karl Pearson, back.
x Fredrik Vestberg, forward.
x Mattias Johansson, forward.
– Oscar och Mattias står helt klart på vår intresselista. Vi tar en spelare i taget, säger Eriksson och säger att mycket handlar om ekonomin, att klubben inte kommer att ta några förhastade beslut om det inte finns ekonomisk täckning.
Pearson och Vestberg då?
– Vi kommer att prata med Fredrik och Karl är inte heller avskriven.
En spelare som lämnade Almtuna mitt i fjolårssäsongen är Tobias Hage, som gick till Djurgården. Han har opererat sin skadade axel och väntas kunna gå för fullt någon gång i månadsskiftet september/oktober.
Kan det bli tal om utlåning till Almtuna?
– Vi har en dialog med Djurgården, men ska vi låna in spelare ska det vara på rätt premisser. Det är viktigt att inte fara fram och tillbaka – och sedan ska det vägas ihop med ekonomin, säger Niklas Eriksson.