Perspektiv En del utflykter i jobbets värld är mer upplyftande än andra. När jag följde Alx Danielsson till hans Formel 1-test med Renault på Silverstone i maj 2007 var det en klar och tydlig uppväxling mot allt vad lokal idrott annars brukar handla om på UNT-sporten.

Jag och fotograf Berthagen bodde på ett sunkigt hotell i Towcester där heltäckningsmattorna gjort sitt sedan länge, som dessutom vittnar om att själva grejen med heltäckningsmattor har gjort sitt, och arbetsmiljön med arbetstid från tidig morgon till sen kväll var väl sisådär, men känslan av lokal touch på den här nivån var monumental. Det är ett sådant jobb på UNT som har etsat sig fast i minnet.

Alx Danielsson kom från seger i World series och precis som de tidigare World Series-vinnarna Heikki Kovalainen och Robert Kubica hoppades Alx förstås nå F1-världen på allvar.

Han hade ju ögonen på sig efter sina klassikervarning i World Serier. Vad som kunde ha blivit ett praktfiasko blev som en riktigt storslagen, härlig gammaldags filmrulle i klassisk Hollywood-anda.

För att göra en lång historia kort: På Spa-banan totalkvaddade Alx två bilar inom loppet av två dagar och i stället för en klang- och jubelföreställning stod Alx utanför prispallen med miljoner i skulder. Men likt Rocky reste sig Alx på nio och överraskade alla igen. Efter tre raka segrar gick Alx förbi och vann mästerskapet – med några få futtiga poäng.

Inte ens Spielberg kunde ha gjort det bättre. Som Alx sa till mig:

”Skulle en Hollywoodproducent vilja göra en film om en racerförare så skulle det här vara ett perfekt manus. Kraschade bilar, inga pengar, ambulanser och nära döden, men så vänder turen, tre vinster i rad, plötsligt totalseger i mästerskapet och formel 1-test. Ingen skulle väl tro på filmen bara …”

Under F1-testet på Silverstone noterade Alx topphastigheter på 260 km/h och nästan omgående varvtider som var en och en halv sekund snabbare än Renaults anställda testförare på samma bana, men av F1 blev det inget.

Affischnamnet Alx Danielsson består efter dygnen på Silverstone och kommer alltid att kunna användas inom Motorsverige.

Det är en seger det också, på sitt sätt.