Gustaf Andersson: Inspirerande med konkurrens

Jag ska villigt erkänna att jag inte har varit särskilt imponerad av Uppsalalagen på de sociala medierna de senaste åren med oregelbunden matchrapportering och snålt med både videos och rörliga bilder.

Foto: Staffan Claesson

Kommentar2015-01-27 08:00

Men den senaste tiden har flera av dem höjt sig och blivit allt mer frekventa med uppdateringar på Facebook och Twitter. Framförallt Storvreta har tagit informationsflödena till en ny nivå med sina videosatsningar, men även Sirius fotboll blir allt bättre på den här fronten, vilket deras ökande siffror är ett resultat av.

Givetvis handlar det i mångt och mycket om kunskap och ekonomi för att lyckas (både Sirius och Storvreta har en person anställd för att sköta detta). Men även tilltalet är viktigt, något som experten Magnus Berglund påpekar i en text här intill.

Som ett exempel på hur man kan jobba med det här upptäckte jag i helgen när Tottenhams förre populäre mittback Ledley King (han som bara har ett knä) twittrade direkt från lagets 2–1-seger hemma mot Sunderland. Nu har visserligen Londonklubben runt en miljon följare på Twitter, men det vore en enkel sak som flera lokala klubbar skulle kunna ta efter med egna profiler och som säkert vore uppskattat av många supportrar.

För mig som journalist och för oss på UNT betyder det här annars att konkurrensen hårdnar och att vi ställs inför nya utmaningar och måste höja oss i vår bevakning för att vara fortsatt intressanta, vilket jag personligen tycker är inspirerande.

Att de sociala medierna är ett hot mot den traditionella journalistiken är ingen hemlighet. Men de objektiva analyserna och granskningen av klubbarna kommer de aldrig att göra själva. Där har vi som yrkesgrupp och medium en fortsatt viktig roll att fylla, vilket jag tror att ni läsare håller med om.

I ett bredare medium som en lokal­tidning eller annan traditionell kanal når klubbarna dessutom ut till läsare, tittare och lyssnare som de annars inte skulle ha nått ut till. Risken med att enbart förlita sig på den egna hemsidan och sociala medier för klubbarna är det kan bli till en intern intresseklubb.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!