Malmö FF:s tränare Allan Kuhn var imponerad av Sirius – och särskilt av presspelet i inledningen av matchen.
Kim Bergstrand hade hoppats på mer ork hos sina spelare och ett jämnare bollinnehav, men var överlag nöjd med insatsen.
Själv ser jag matchen på gamla Malmö IP som ett tecken på att Sirius lagbygge kommer att hålla i år – och att jag inte har någon anledning att ändra mitt tidigare tips om att de här lagen kommer att mötas igen i allsvenskan 2017.
Det var ingen fulländad insats (det var det visserligen inte av Malmö FF heller), men ändå var Uppsalalaget – tack vare ett väl organiserat försvarsspel – nära en poäng mot 500 miljonerslaget (MFF omsatte det i fjol) på bortaplan.
Ett styrkebesked om något av motståndaren som själva omsätter en tjugondel på sin höjd och som åkte tåg fram och tillbaka till matchen likt pendlare (varav det hem var sittplatser på nattåget).
Pricken över i resultatmässigt hade självfallet varit om tidigare uträknade Nicklas Maripuu satt dit 2–2 i sitt friläge i slutminuterna, en spelare som jag däremot var riktigt imponerad av.
Kanske inte för inhoppet i sig – utan för att han (som sagts vilja lämna klubben) har bitit ihop och tränat hårt för att få sin chans.
Nu kom den – och flera lär det bli framöver.
Dessvärre för Sirius del tog nog äventyret i svenska cupen slut här, då ett oavgjort resultat hade satt fortsatt press på Malmö som har det här som sin enda chans att ta sig ut i Europaspel.
Till sist: Under fredagen gick Sirius ut på sin Facebook-sida med hur årets matchdräkter kommer att se ut (hemmastället). Det ledde till över hundra kommentarer där de allra flesta var negativt inställda då tröjan från klubbens officiella leverantör var mer svart än blåsvart samt att den i (numera) vanlig ordning var fullpyntad med företagsloggor.
Och, ja, jag kan bara hålla med om att det inte ser särskilt snyggt ut. En stilren tröja är enligt mig att föredra (där Sirius sitter i händerna på leverantören och hade tvingats betala en stor extra kostnad för en annan modell). Samtidigt är det nog inte det enklaste att hitta en enskild storsponsor i Uppsala som är villig att lägga in de (uppskattningsvis) 2–3 miljoner kronor som företagen sammanlagt har betalat för tryckplatserna. Det finns många klubbar genom åren som har överskattat det egna värdet i såna här sammanhang – och tvingats spela utan EN tröjsponsor. Kanske kan en lösning vara att som Malmö FF eller Djurgården har gjort att få sponsorerna att gå samman om ett gemensamt tryck, som exempelvis loggan för Sirius CSR-projekt Gränslös fotboll.