Efter ett halvårs dvala var det mesta sig likt eller? Nja, jag tycker mig ändå ana att årets säsong inte kommer att bli lika dominant för Mercedes som de två föregående. Ferrari fick en drömstart på loppet där både Vettel och Räikkönen flög förbi Rosberg och Hamilton. Jag tror faktiskt att Vettel hade vunnit loppet om det inte vore för rödflaggen som kom efter 18 körda varv. En våldsam krasch mellan Esteban Gutierrez och Fernando Alonso, där båda som tur är klarade sig helskinnade, ledde till att loppet pausades. Pausen satte käppar i hjulet för Ferraris strategi medan den spelade Mercedes i händerna. Både Hamilton och Rosberg körde i mål på mediumdäcken de satte på under rödflaggen, medan Vettel tvingades ut i depå ytterligare en gång. Avgörande skulle jag säga.
Efter testveckorna och det inledande loppet tror jag alltså på en hårdare kamp mellan Ferrari och Mercedes i år, jag hoppas på det i alla fall. Sporten har de senaste säsongerna saknat den där spänningen mellan två team i toppen och det vore viktigt att gå tillbaka. Ge oss giganternas kamp!
I den andra ändan av fältet återfanns Marcus Ericsson som sedermera tvingades bryta. Stora kontraster jämfört med fjolårets lopp i Australien där svensken tog sina historiska första poäng. Vintern i Sauber har varit smått kaotisk och påminner lite om tiden i Caterham. Ericsson trodde han skulle få lugn och ro, men i stället har nyckelpersoner lämnat stallet och ekonomin har varit usel. Tyvärr tror jag att både Sauber och Ericsson får ett tufft 2016. För honom gäller det att försöka göra det bästa av situationen och prestera bättre än Felipe Nasr. Förra året var jag övertygad om kontinuerliga poäng, nu ser jag det som en bonus.
Vad kan vi annars ta med oss från helgen? Vi börjar med ett fiasko för det nya kvalsystemet med direkt utslagning. Redan till nästa GP har man tagit beslut att skrota det för att gå tillbaka till fjolårets system. Bra med handlingskraft och nytänkande i ett. De nya däckreglerna med tre olika set gav loppet fler dimensioner och taktik, bra tycker jag.
Till sist måste jag återigen ägna en tanke åt Kimi Räikkönen. Oturen tycks aldrig ta slut för finländaren som fick bryta med brinnande motor efter 23 varv då han låg trea. Kämpa!