Almtuna och publiken måste bygga ett förtroende

Ishockeyintresset i Uppsala har aldrig varit som i Umeå, Linköping eller Ängelholm. Men den senaste säsongen var det nästan pinsamt svagt. Men jag ser en ljusning...

Almtunas supportrar i en av matcherna mot Mora förra säsongen. Hur ska klubben göra för att locka fler åskådare?

Almtunas supportrar i en av matcherna mot Mora förra säsongen. Hur ska klubben göra för att locka fler åskådare?

Foto: ARON BROMAN/Bildbyrån

Krönika2024-09-16 19:33
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Uppsala är historiskt sett inte någon hockeystad. Därför är det berömvärt att framförallt Almtuna har levererat så många bra spelare till elitserien och SHL. Almtuna har spelat en säsong i högsta serien och det är 62 år sedan nu.

Publiksiffrorna har varit hyfsade i omgångar, som när Gränbyhallen var ny 1974 och Almtuna var på väg uppåt.

På den tiden – fram till några år in på 80-talet – var det inte sällan över 2 000 i den svinkalla ishallen med träbänkar som läktare. Det har varit bra publiksiffror på senare år också, inte minst under Jonas Rönnqvists tränartid. Det finns ett hockeyintresse i Uppsala, det är inte någon tvekan om det, men hur ska Almtuna få publik till Gränbyhallen?

Jag tror att klubben är på god väg – från en blygsam nivå – men det kommer att ta tid. Ett förtroende mellan publik och förening bygger man inte över en natt, för det är i mångt och mycket förtroende som krävs. Att locka publik kan vara komplicerat.

Nye klubbchefen Tobias Pehrsson vet vad som krävs och han vet att samspelat mellan publik och klubb/lag är den näst viktigaste biten. Den viktigaste är givetvis att laget vinner matcher.

Här några är några av mina förslag:

Attraktiva biljettpriser, även på bra åskådarplatser.

Utnyttja "hyllan" i ena hörnet av ishallen. Bjud in spännande gäster. Det kan vara allt från Arne Carlsson och Janne Claesson till den allra senaste flickspelaren. Be Claesson om anekdoter från Canada Cup 1984 och Carlsson från VM 1970.

Förbättra förtroendet för Almtuna ute i länet. Verkligheten, som den ser ut idag, är att man inte bryr sig mycket om Almtuna i Gimo, Tierp, Östervåla eller Östhammar. Jobba stenhårt med det.

Marknadsföring. Skolor och torg, köpcentrum och bussar. Marknadsför och åter marknadsför. Almtuna har två före detta stjärnspelare i klubben: Nicklas Danielsson och Marcus Ragnarsson. Där finns en enorm potential, inte minst på skolor.

Spela en attraktiv hockey – och den punkten kan redan bockas av. Och att vinna matcher förstås.

Fribiljetter? Kan det vara något? Ja, kanske. Plannja Baskets gamle klubbchef, Lars Mosesson, som jag intervjuade i Luleå för många år sedan, ratade fribiljetter: "Fribiljetter är likhetstecken med att vår produkt är så dålig att den inte säljer." Jag håller inte med Hansson när det gäller Almtuna. "Ragge" och Danielsson ska ha en biljettbunt med sig...