Största frågan: Är Ferrari i kapp nu?

Foto: Andy Wong

Krönika2015-03-29 18:03

Ferrari är tillbaka. Det är det största utropstecknet efter Malaysias grand prix. De röda visade att de äntligen har en bil som kan konkurrera som segrar igen och Sebastian Vettel fick en gruvlig revansch efter det misslyckade fjolåret. Jag kan bara tänka mig Vettels känsla då han i slutet av loppet varvade båda RedBull-bilarna.

För Vettel var det här ingen seger i mängden. Den flerfaldige världsmästaren har länge drömt om att köra för Ferrari precis som den store idolen Michael Schumacher gjorde. Att ta sin första seger för italienarna var minst sagt känslosamt för Vettel.

Loppet i Malaysia var perfekt genomfört av Ferrari och Vettel både på och utanför banan. Beslutet att inte gå i depå när säkerhetsbilen kom ut i samband med Marcus Ericssons avåkning blev grunden till framgången. Det var märkbart irriterat hos tidigare dominanten Mercedes som nu fick se sig frånåkta.

Den mest intressanta frågan efter loppet är om Ferrari är i kapp nu? Svårt att svara på så klart, men jag tror att Ferrari överraskade alla under söndagen. Mercedes är dock fortsatt starkare över tid tror jag, men fortsättningen av säsongen blir minst sagt intressant att följa, närmst om två veckor från Kina. Mercedes tror jag i alla fall fick sig en liten tankeställare efter gårdagen.

Marcus Ericsson då? Man hade ju förhoppningar efter det lyckade kvalet under lördagen, men jag tror det var det som också fällde Ericsson. Han blev övermodig och kunde inte behålla kylan i värmen. En gång är ingen gång visserligen, men Ericsson gör nog bäst i att undvika liknande misstag i framtiden om F1-karriären ska ta fart.

Till sist tycker jag att det finns en hel del övrigt att fundera kring efter årets andra tävlingshelg. Jag är imponerad av Kimi Räikkönen som trots punktering direkt under de inledande varven lyckades komma fyra. Otroligt starkt och kan Kimi undvika att hamna i de här olyckliga situationerna (läs kvala bättre) så kan han nog vara med och slåss om segrar i år.

Inte lika positivt ser det ut för McLaren med de nya Hondamotorerna. Både Jenson Button och Fernando Alonso tvingades bryta och man kan ju bara tänka sig vad de båda före detta världsmästarna tycker om att ligga längst bak i fältet. Hur lång tid krävs för att bilen ska bli konkurrenskraftig?

Manor/Marussia gjorde årsdebut i Malaysia, men till vilken nytta egentligen? Visst, vi vill ha så många bilar som möjligt på griden, men jag kan redan nu garantera att det inte blir några poäng för Manor. Pengarna i sjön är känslan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!