För ett par dagar sedan skrev jag att uppländsk (och svensk) rallysport har problem. Jag talar inte om publikintresset eller om det allmänna intresset för rally och bilsport, det är säkert lika stort som alltid. Jag talar om toppen – eliten … Den är helt enkelt för svag.
Att 52-årige Dick Wicksell, som har kört tre (!) tävlingar på hela året, varav en sprint i Västerås på en rallycrossbana, hänger med så bra är egentligen ett svaghetstecken.
Okej, Wicksell har gjort det bra, inget snack om den saken. Att kliva upp ”från soffan” och ge Jonsson en match i skogen är inte illa, men det bekymrar mig lik förbannat.
Det finns talanger i Uppland, den saken är klar. Pontus Åhman kraschade visserligen i fredags, men den tid han gjorde på den första sträckan – i den bilen – var sensationellt bra.
Vad hade Pontus Åhman gjort i en annan bil? Låt oss säga i Wicksells Subaru Impreza S10?
Problemet är oftast pengar. Det är dyrt med bilsport. Ska man dessutom upp i klasserna och köra de bästa bilarna så handlar det om miljoner.
Pontus Tidemand är en jättetalang som i ung ålder har åkte ifrån alla i SM-sammanhang. Det återstår att se om han kan ta det där sista klivet upp i världstoppen. Han hade förmodligen sopat banan med samtliga om han hade kört Rally Uppsala i en potent bil.
Rally Uppsala blev som vanligt en publiksuccé. Jag har varit ute på några sträckor och det har varit tjockt med folk överallt. Vid slutkurvorna på Götbrunnasträckan räknade jag till 500 åskådare bara inom mitt synhåll. Sammanlagt på de sista kilometerna på den sträckan var det säkert en fyrsiffrig publiksiffra.
Tävlingen verkar uppskattad av förarna. Det är fina vägar och när vädret är så fint som under den här helgen så är det säkert ljuvligt ute på grusvägarna. Det är dock en sak – nog så viktig dessutom – som har trasslat och det är tidtagningen.
Sträcka fem ströks helt – ett korrekt beslut enligt mitt sätt att se det. Arrangören hade säkerligen fått ordning på tiderna så småningom, men förarna måste få chansen att ”åka på tiderna” eftersom det var SM-medaljer som stod på spel. Att åka i mål på sista sträckan och inte ha en aning om hur det har gått sammanlagt är ingen höjdare.