Torsten Hallman den störste genom alla tider

Torsten Hallman lÀmnade ingenting Ät slumpen. NÀr andra förare skulle ha kastat in handduken sÄ hade Hallman redan rÀknat ut hur han skulle vinna. Hallman Àr den kanske störste i upplÀndsk idrottshistoria.

Torsten Hallman pÄ hösten 2019. Han Àr en av Upplands största idrottsmÀn genom tiderna, kanske den störste av dem alla. Fyra VM-titlar i motocross sÀger det mesta.

Torsten Hallman pÄ hösten 2019. Han Àr en av Upplands största idrottsmÀn genom tiderna, kanske den störste av dem alla. Fyra VM-titlar i motocross sÀger det mesta.

Foto: HÄkan Lundh

Motocross2019-10-31 08:00

Att ranka idrottsprestationer Ă€r svĂ„rt. Att stĂ€lla idrotter mot varandra Ă€r om möjligt Ă€nnu svĂ„rare. Men det rĂ„der ingen tvekan om att Torsten Hallman Ă€r en av distriktets största genom alla tider – oavsett idrott.

Med sina fyra individuella VM-guld i motocross slÄr han sig in bland de allra bÀsta i svensk motorsport. DÀr finns rallyikonen Björn WaldegÄrd, speedwaystjÀrnorna Ove Fundin och Tony Rickardsson, formel 1-föraren Ronnie Petersson och sÄ Torsten Hallman frÄn Nyvalla mellan Skyttorp och Viksta.

Det var dÀr, pÄ gÄrden nÄgra mil norr om Uppsala, som allt började.

Torsten sĂ„g sin nio Ă„r Ă€ldre bror Hasse köra motorcykel. Pappa Alphons gjorde banor i skogen pĂ„ Ă€gorna dĂ€r Hasse trĂ€nade. Den 10–12-Ă„rige Totte ville ocksĂ„ vara med.

Det var dĂ„ – precis i början av 1950-talet – som den störste nĂ„gonsin inom svensk motocross inledde sin karriĂ€r. NĂ€r han slutade pĂ„ 1970-talet hade han bland annat fyra individuella VM-guld och fem VM-titlar i lag.

Att skriva en artikel om Torsten Hallman Àr inte sÄ enkelt. Eller sÄ Àr det precis det.

Han karriÀr Àr sÄ enastÄende att det finns mÀngder att skriva om. Hans berÀttelser frÄn jordens alla hörn skulle fylla en hel bok. SvÄrigheten Àr att plocka ut nÄgra godbitar, att helt enkelt vÀlja bort sÄdant som mÄnga andra idrottsmÀnniskor bara skulle kunna drömma om.

Under större delen av Hallmans aktiva karriÀr hade han en likvÀrdig konkurrent: Den nÄgra Är yngre (Hallman Àr född 1939 i oktober) belgaren Joël Robert. NÀr Hallman talar om Robert sÀger han hela tiden "Robban." Bittra konkurrenter men goda vÀnner vid sidan av banan.

– Jag har bott hemma hos honom och han har bott hemma hos mig i Nyvalla nĂ€r han var i Sverige. Vi hade inget otalt med varann, sĂ€ger Hallman.

Under VM-deltÀvlingarna i Belgien var alltid Robert favorit. Hemmabana. Publiken i ryggen.

Men en gĂ„ng – nĂ€r regnet vrĂ€kte ner –  visade Hallman vilken förare han Ă€r. Eller kanske rĂ€ttare sagt: Vilken taktiker han var pĂ„ och utanför banan. 

Det var VM-deltÀvling i Belgien. Hemmabana för Joël Robert. Tiotusentals hemmasupportrar som var beredda att lyfta fram sin idol till en VM-seger.

– Under det första heatet var det normalt vĂ€der, grĂ„daskigt som det kunde vara dĂ€r nere. "Robban" spöade mig och jag var tvĂ„a. Han var oftast "ein strĂ„ wasser" nĂ€r det var tĂ€vling i Belgien. Min vĂ€xellĂ„da gick sönder i det första heatet, jag hade bara ettan och tvĂ„an.

Normalt skulle man kunna fixa lÄdan i pausen mellan det första och andra heatet. Det fanns tid för att byta hela motorn om det skulle behövas, men just den hÀr dagen sÄ blev pausen kortare. Mycket kortare. Det mörknade nÀmligen pÄ himlen, ett regnvÀder var pÄ vÀg in. Pausen kortades avsevÀrt.

– Vi hann inte fixa vĂ€xellĂ„dan och jag kan lova att de flesta aldrig ens skulle ha Ă„kt ut till det andra heatet med bara ettan och tvĂ„an att Ă„ka pĂ„, berĂ€ttar Hallman.

Konkurrenterna hade ingen aning om Hallmans vÀxellÄdsproblem. Dessutom hade det börjat regna. Banan blev oerhört kladdig och svÄrkörd. Men det fanns en förare som hade kalkylerat med regn: Torsten Hallman.

– Jag hade tittat pĂ„ möjliga spĂ„r ute pĂ„ banan. Jag kom ivĂ€g sist av alla i det andra heatet, men i den första backen blev det tvĂ€rstopp dĂ€r framme, hela fĂ€ltet hade fastnat, men jag hade redan kollat ett spĂ„r ...

Men nĂ€r det blev stopp i backen kom publiken ut pĂ„ banan för att putta pĂ„, ungefĂ€r som man ser i rally vid en avĂ„kning. Hallman fick ocksĂ„ hjĂ€lp –  eller hjĂ€lp och hjĂ€lp ... NĂ„gon valde att jĂ€vlas med honom.

– NĂ€r belgarna kom ut för att skjuta pĂ„ sĂ„ var det nĂ„gon som vred av brĂ€nslekranen pĂ„ min cykel. I Belgien ville ju alla att Robban skulle vinna.

Men publikens sÀtt att jÀvlas med svensken gick inte hem.

– Jag har ju motoröra och hörde direkt att det inte kom nĂ„gon bensin. Jag slog pĂ„ kranen och fortsĂ€tte köra pĂ„ tvĂ„ vĂ€xlar i mina spĂ„r, som jag redan hade sett ut.

Hallman vann det dÀr heatet i Belgiens deltÀvling 1966. Senare samma Är blev han vÀrldsmÀstare för tredje gÄngen och skrevs in redan dÄ som den kanske störste i svensk motorsporthistoria. Det var sensationellt att vinna med tvÄ vÀxlar samtidigt som regnet öste ner.

PÄ den hÀr tiden körde Hallman för svenska Husqvarna, till en början en kÀrlekshistoria som skulle sluta med sparken och Àrr som kanske inte har lÀkt Àn idag. Mer om det senare.

Torsten Hallman var inte bara en förare och en taktiker, han var Ă€ven en motorbyggare och en ingenjör. Han visste allt om motorcyklar – och han visste hur man skulle bygga en vinnarhoj. Dessutom var han en entreprenör, en kille som frĂ„n början var tvungen att vara uppfinningsrik för att över huvud taget ha rĂ„d att tĂ€vla.

Han köpte konst och silver under resorna i öststaterna. Hemma i Sverige kunde han sÀlja för tio gÄnger sÄ mycket pengar. SÄ kunde crosskarriÀren finansieras.

Entreprenörsskapet fortsatte –  och vĂ€xte. Han var delĂ€gare i en koncern dĂ€r det ingick 14 bolag, och han var vd i tre av dessa, men det Ă€r en annan historia. 

Efter sÀsongen 1970 satt Hallman och vÀntade pÄ det dÀr samtalet, det som alltid brukar komma, frÄn Husqvarna. Tiden gick, men nÄgot samtal kom inte.

– Husqvarna hörde aldrig av sig. Jag hade gjort bra resultat 1969 och normalt hade Husqvarna ringt för att prata kontrakt, sĂ€ger Hallman.

Han plockade ut en hoj frÄn den egna butiken, Äkte till en tÀvling i Barkarby och spöade alla "unga killar" som fÄtt kontrakt med den svenska tillverkaren.

– Det kĂ€ndes sĂ„ in i helvete bra, sĂ„ jag tĂ€nkte, att nu ringer de vĂ€l frĂ„n Husqvarna Jag var inte beredd att sluta Ă€n ...

Men nÄgot samtal kom inte nu heller.

Hallman satte sig i bilen och Äkte till Amsterdam, mer eller mindre pÄ vinst eller förlust. Han skulle försöka fÄ trÀffa en japan, Kuratomo. Han var inte vem som helst, han var Yamahas Europachef.

– Han satt dĂ€r och muttrade som en japan brukar göra, och sĂ„ sade han: Jag vet inte vad motocross Ă€r för nĂ„got. Det var bara för mig att ta bilen och Ă„ka hem till Sverige.

Man heter man Torsten Hallman ger man inte upp.

– Jag lĂ€t hela vĂ€rlden fĂ„ veta att jag hade varit hos Yamaha i Amsterdam.

Nyheten spreds snabbt, Ă€nda bort till Hallmans vĂ€nner i USA. 

– Och DÅ ringde Husqvarna och erbjöd mig att Ă„ka över till Amerika i ett halvĂ„r. Jag bad att fĂ„ betĂ€nketid eftersom jag mĂ„ste prata med min fru som höll pĂ„ att studera till lĂ€kare.

Hallman hann inte ens fatta nÄgot beslut förrÀn Yamahas Europaboss, Kuratomo, ringde och ville trÀffas pÄ ett hotell pÄ S:t Eriksgatan i Stockholm.

– DĂ„ slĂ€ngde han fram ett kontrakt, han som tio dagar tidigare inte visste vad motocross var för nĂ„got. Han hade lĂ€st det kompendium som jag hade haft med mig nĂ€r vi trĂ€ffades i Amsterdam, sĂ€ger Hallman.

Sedan tog allt en "jÀkla fart", för att citera Torsten Hallman.

Hemma i Nyvalla utvecklades Yamahas första crosscykel och i den första VM-deltĂ€vlingen blev det en sjĂ€tteplats med Hallman sjĂ€lv pĂ„ sadeln. Han "tackade" Husqvarna – mĂ€rket som ratade honom – genom att plocka deras bĂ€sta förare till Yamaha, bland andra den blivande vĂ€rldsmĂ€staren HĂ„kan Andersson.

Sedan vet alla hur det gick för Yamaha, men det Àr ocksÄ det Àr en annan historia.

Till sist: Torsten Hallman var i sin ungdom en skaplig fotbollsspelare i Skyttorps IF (JDM-final) men att han spelat hockey med storheter som Jiri Holecek kommer nog som en överraskning för mÄnga.

– I Tjeckoslovakien var ishockeyn och motocrossen oerhört stor, sĂ€ger Hallman.

Det ordnades hockeymatcher i dÄvarande Tjeckoslovakien inför 18 000 ÄskÄdare. MotocrossÄkare, enduroförare och speedwaystjÀrnor tillsammans med de tjeckiska landslagsspelarna.

– Jag minns inte vad alla hette, men det var nĂ„gon mĂ„lvakt ...

Jiri Holicek?

– Just ja, honom har jag druckit öl med! sĂ€ger Hallman med ett gott skratt.

Holicek Àr en av Tjeckiens bÀsta hockeymÄlvakter nÄgonsin och Torsten Hallman en av de största/bÀsta motocrossÄkarna genom alla tider.

I backspegeln

HÄkan Lundh har jobbat som sportreporter pÄ Upsala Nya Tidning sedan 1978 och grÀver gÀrna i UNT:s arkiv.

Sedan 2014 har det publicerats över 150 ”backspeglar” pĂ„ UNT:s sportsidor och nu levererar vi inom kort boken "I backspegeln – 89 idrottsögonblick frĂ„n Uppland" med 89 utvalda krönikor och nĂ€rmare 100 bilder i ett bokformat, som skildrar idrotten i Uppland frĂ„n 1947 till 2017, utifrĂ„n UNT:s sportbevakning. 

Releasedag 5 november 2019.

LÀs fler delar pÄ unt.se/sport!

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!