Fyra officiella kontroller skulle passeras - vid Sala stadshotell, värdshuset i Lövstabruk, järnvägshotellet i Knutby och slutligen Rosendals gästgivaregård vid Norrtäljevägen i Östuna. De tävlande skulle då på ett enkelt sätt kunna avprickas och därtill undfägnas med mat och dryck.
Svenska Motorcykelklubben, SMCK, en lokal sammanslutning med säte i Stockholm som förenade en betydande skara välutbildade och besuttna yngre män med motorcykelintresse betydligt över genomsnittet, stod som initiativtagare och arrangör. Det innebar att också de påföljande tävlingarna under återstoden av 10-talet utgick från huvudstaden. Först 1920 utlokaliserades evenemanget till Göteborg och 1924 kom SMK Uppsala att träda in som arrangör för första gången.
Från 1936 och därefter har Uppsalaklubben åtagit sig arrangörskapet regelmässigt vart tionde år. Årets Knivstakåsa blir alltså tionde arrangemanget - ett litet men på sätt och vis också ett stort jubileum.
Sammantaget har Novemberkåsan körts på uppländska småvägar och skogsstigar ett 25-tal gånger och med en kåsa vardera i regi av SMK Tierp tillsammans med Göta MS i Enköping och med Rasbo MK i spetsen med stöd av SMK Gävle. Återstående kåsor i provinsen har alltså SMCK alternativt SMK Stockholm stått bakom.
Årets Novemberkåsa är, trots 100-årsjubileet förra året, bara den 91:a i ordningen efter avbrott för bland annat två världskrig och högertrafikomläggningen 1967. Om inget oförutsett inträffar kommer den 100:e att köras 2025 och SMK Uppsala enligt traditionen ställa upp som närmast självklar arrangör året efter.