Casper Jansson började med motorsport redan som sjuÄring, och fastnade snabbt. Vid nio Ärs Älder tog han sin första vinst, dÄ i Formel Micro, och sedan dess har det bara gÄtt uppÄt.
17-Äriga Casper har idag kammat hem medaljer i bÄde gokart och crosskart, men det stora genombrottet kom förra Äret inom rallycross.
â Det gick förvĂ„nansvĂ€rt snabbt. NĂ€r vi Ă„kte upp och testade i PiteĂ„ satt det direkt. "Den hĂ€r pojken har det i rumpan" sa bilbyggaren nĂ€r han sĂ„g Casper Ă„ka, berĂ€ttar pappa Henric Jansson med ett leende.
Bilbyggaren skulle visa sig ha rÀtt. Rasbo-sonen stod förra Äret för en helt otrolig debutsÀsong i rallycross, dÀr han vid blott 16 Ärs Älder vann den amerikanska serien Nitro rallycross, trots att han var betydligt yngre Àn alla andra förare.
â Det var coolt. JĂ€ttekul att vinna i USA och slĂ„ sĂ„ mĂ„nga erfarna förare, sĂ€ger Casper.
Denna sommar stÀller han upp i den europeiska serien Nitro Europa, och dÀr har framgÄngarna fortsatt. Vinst i premiÀren i England följdes upp av dubbla pallplatser i StrÀngnÀs. Nu vÀntar den tredje och avgörande deltÀvlingen, som egentligen skulle hÄllits i Finland, men istÀllet fÄtt flytta till Minneapolis.
Trots att Casper inte Äker till USA förrÀn den 25 september, skickades bilen pÄ en bÄt över Atlanten redan dagen efter UNT:s besök i garaget. Detta eftersom frakten av bilen tar över en mÄnad och inte Àr gratis.
â För tre Ă„r sedan kostade det 20 000 att frakta bilen. Idag kostar det 200 000. Jag hoppas verkligen dieselpriset hunnit sjunka innan vi tar hem bilen i vĂ„r, sĂ€ger pappa Henric.
Far och son Jansson glÀds dÀrför över att deltÀvlingen flyttats, dÄ det innebÀr att arrangörerna nu stÄr för fraktkostnaden.
Rallycross Àr sannerligen ingen billig sport. Trots att de i nulÀget har flera lokala sponsorer, behöver de Àven lÀgga ut en hel del sjÀlva.
â Det som Ă€r fint med den amerikanska serien Ă€r att det finns prispengar dĂ€r. Skulle vi vinna den serien gĂ„r vi runt ekonomiskt för Ă„ret.
Casper vill gÀrna flytta upp till en högre klass sÄ smÄningom, men för det krÀvs först en stor sponsor.
â Det Ă€r otroliga summor om man gĂ„r upp en klass, vi pratar miljoner. SĂ„ vi behöver en stor sponsor innan det ens Ă€r ekonomiskt möjligt, förklarar Henric.
Till hösten börjar Casper tvÄan pÄ gymnasiet, dÀr han gÄr byggprogrammet. Eftersom han Äker till tÀvlingar i USA flera gÄnger om Äret behöver han ta mycket ledigt frÄn skolan. Detta ska dock ha fungerat bra Àn sÄ lÀnge.
â Förra Ă„ret var det extremt. Första gĂ„ngen var vi dĂ€r tvĂ„ veckor och andra gĂ„ngen var vi dĂ€r fem veckor. SĂ„ totalt var det sju veckors skolarbete han behövde ta igen, men det fixade han. Skolan har varit vĂ€ldigt hjĂ€lpsam och lĂ„tit honom jobba mycket pĂ„ distans för att han ska kunna Ă„ka ivĂ€g, berĂ€ttar Henric.
Det kommande Äret kommer Henric och Casper Äka över Atlanten vid fyra separata tillfÀllen. Efter att den europeiska serien Àr avklarad vÀntar den amerikanska serien, dÀr Casper i Är Àr ute efter att Äterupprepa fjolÄrets bragd och dÀrmed bli den första föraren som vinner serien tvÄ Är i rad.
17-Äringen sÀger sig inte ha nÄgot specifikt mÄl för framtiden, och tar ett race i taget. Pappa Henric avslöjar dock att sonen lÀnge drömt om Formel 1, men Casper vÄgar inte hoppas för mycket.
â Nja, jag vet inte. Det Ă€r en lĂ„ng vĂ€g dit, sĂ€ger han ödmjukt.