I backspegeln På 1960-talet bodde Ove "Påven" Andersson i Bräcksta några kilometer söder om Dannemora kyrka. Rallystjärnan tävlade för SMK Uppsala.

Men vid årsskiftet 1969/70 började det att hända saker och den 23 januari släpptes "bomben" av UNT:s Bengt Bylund: "Påven" lämnar SMK Uppsala – för Films SK.

Detta kanske inte låter så märkvärdigt i dag, men på 60-talet var klubbtillhörigheten viktig och att gå från stora SMK Uppsala till lilla Film var anmärkningsvärt.

Nu var övergången inte helt problemfri.

Rubriken i UNT var följande: "PÅVEN" BYTER KLUBB – blir han stängd på livstid av SMK Uppsala?

Men någon värvning i ordets rätta bemärkelse var det inte. I stället hade "Påven" på eget initiativ sökt sig till Films SK, som senare blev Films SMK och sedan Films MK som klubben heter fortfarande.

– "Påven" bor i Österbybruk (lägenhet på tredje våningen på Vallonvägen!) och vill helt enkelt tävla där han känner grabbarna och där han hör hemma, sade Ingemar Starck i Films SK.

Den stora frågan var om SMK Uppsala skulle släppa sin rallystjärna på kort karens (21 dagar) eller stänga honom på tre månader.

Under dessa tre månader skulle "Påven" inte tillåtas köra någon tävling, och det var näst intill en omöjlighet för en proffsåkare.

– Det är skandal om SMK Uppsala stänger "Påven", berättade Ingemar Starck för UNT:s Bengt Bylund.

Nu blev det ingen "stängning" av "Påven" som blev klar för Films SK under februari 1970.

Det var fler förare som lämnade SMK Uppsala under 1969 och 1970.

Lasse Jansson, Weine Ededahl och Olle Bromark började tävla för Film, som växte snabbt under den här tiden, och under de kommande åren blev Bergbybanan en av Sveriges bästa arenor för rallycross.

– Grabbarna kommer till oss av sig själva. Det är det som är roligt. Jag och Sune Sandqvist, som håller i trådarna, har åkt bil själva och vet vad tävlingar kostar. Vi försöker hjälpa våra förare, kommenterade Ingemar Starck i UNT:s artikel.

Ove "Påven" Andersson var ett tag en av världens bästa rallyförare. Han blev sedan ansvarig för Toyotas rallysatsning och senare även för företagets formel 1-satsning. Smeknamnet fick han eftersom inledde sin rallykarriär i det italienska bilmärket Lancia.

"Påven" omkom i en trafikolycka i Sydafrika 2008.