Bäst självbild vinner

Resultat, förhoppningar, publiktillströmning och ekonomi. Allt hänger ihop.

Foto:

Perspektiv2015-01-25 08:01

Senaste veckorna har varit turbulenta i Uppsalaidrotten, minst sagt. Två av de ”stora” lagen, Almtuna och Sirius bandy, har båda berättat om sina ekonomiska problem och står nu inför stora utmaningar i framtiden. Hur det kunde gå såhär beror så klart på många olika saker, men det finns en gemensam nämnare för alla lag i staden egentligen och det handlar enligt mig om självbild eller rättare sagt bristen på att ha rätt självbild.

Varken Almtuna eller Sirius skulder kom över en natt även om klubbarna själva gärna målar upp det så. Almtuna drogs med i det som på förhand kallades ”tidernas hetaste säsong” av hockeyallsvenskan med fyra SHL-platser tillgängliga. Sportchefen Björn Danielsson sade själv att han hade värvat det bästa laget Almtuna någonsin hade haft. Fanns det ekonomi bakom det? Ska Almtuna i den position man befinner sig överhuvudtaget sikta mot SHL? Mitt svar är nej, fel självbild alltså.

Detsamma gäller Sirius bandy som trots skralt med pengar valde att satsa på namn som Thony Lindqvist och Mattias Hammarström. Sirius självbild var ett lag i slutspel med välfyllda läktare på Studenternas. Verkligenheten är dock en annan och det borde klubben ha läst av genom att titta på tidigare säsonger och publiktillströmning.

Det speglar inte bara av sig i ekonomin utan även vad gäller de sportsliga resultaten. Ta innebandyn till exempel. Storvreta hade extrem framgång under tre säsonger. Man tog tre raka guld och var bäst i Sverige. Där och då gick man på myten om sig själva som just bäst och vackrast. Man spelade stundtals dåligt, men såg sig fortfarande som bäst i världen och balanserar nu runt slutspelsstrecket. För Storvreta gäller det att starta om och hitta en ny självbild, vad är man nu?
Tittar vi på Sirius så har man hela tiden sett sig som den där utmanaren, uppstickaren. En bild som jag tycker stämmer bra och i år har man dessutom levererat sportsligt. Mycket tack vare en nykter syn på verkligheten hela tiden.

Marknadssidan måste så klart också ha en bra självbild. Många marknadsavdelningar i "våra" klubbar kanske ser en mångmiljonförsäljning framför sig vad gäller intäkter. Sannningen är som bekant en annan i Uppsala där sponsorerna inte direkt öser pengar över de lokala idrottslagen. Att då budgetera för fem, sex miljoner in när det i själva verket finns marknad för kanske två visar på en riktigt dålig självbild och insikt om hur marknaden ser ut. Tyvärr.

Allt hänger ihop. Resultat, förhoppningar, publiktillströmning och ekonomi. Bitar som måste klaffa och därför gäller det för klubbarna att se nyktert på sig själva och framtiden. Jag kan tycka att stadens fotbollslag Sirius är på rätt väg. Man har en ganska bra självbild vad gäller både dam- och herrverksamheten i dag. Trots att varken elitettan eller superettan skrämmer slag på någon i år så har föreningen inte storsatsat för pengar man inte har. Man vet till i år (hoppas jag i alla fall) att Uppsalapubliken inte kommer att komma i tusental till Studenternas och anpassar sig därefter. Det är den verklighet man måste leva i. Sirius vet sin plats i näringskedjan och med den nya arenan runt hörnet så gäller det att sitta lugnt i båten och bygga upp något hållbart både för tillfället och på sikt. Något fler lag i Uppsala borde göra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!