Sirius upplevs som stöddigt

Foto: Fotograf saknas!

Perspektiv2015-05-31 06:00

Med risk för att vara tråkig så ger jag mig in i publikdebatten, och då företrädesvis den som handlar om fotboll och Sirius.

För det första: Jag håller med, publiksiffrorna på Studenternas är inte bra, men inte så usla som många vill göra gällande.

För det andra: Intresset för fotboll – och för Sirius – finns i Uppsala och i distriktet, det råder ingen tvekan om det.

För det tredje: I Uppsala är det väldigt svårt att locka de som faktiskt är intresserade av fotboll (och Sirius) att betala entré på Studenternas.

Att det kommer 6 000 för att se Hammarby i seriespel och Elfsborg i en cupmatch har sina skäl, och det har egentligen inte så mycket med Sirius att göra. Folk kom för att se Hammarby och för att det var semifinal i cupen mot ett allsvenskt topplag, inte för att Sirius var så attraktivt.

Men Sirius har alltid lockat folk, oavsett motstånd och serietillhörighet – ibland ska tilläggas. Publiksiffrorna har åkt upp och ner som en jojo sedan den stora satsningen på 60-talet. Spannet har ibland varit så stort under en och samma säsong att man nästan tvivlat på siffrorna. 6 000 ena veckan och 600 andra veckan.

Det finns alltså ett pyrande intresse. Men varför kommer inte publiken till matcherna på Studenternas? Svårt att ge något enkelt svar, men en av anledningarna är – och det gäller Almtuna i hockeyn också – usel marknadsföring, eller – om man ska hårddra det en aning – avsaknad av marknadsföring.

När jag träffade Anders Trollsås, delägare i Sportivity, en byrå som kallar sig för sportbranschens tillväxtbyrå och som har bland annat Svenska Fotbollförbundet, AIK och Linköpings HC som kunder, så berättade han att Almtuna i det närmaste saknade någon form av marknadsföring av sina matcher.

En annan viktig faktor, som säkert underskattas, är ödmjukhet. Ödmjukhet mot sin publik, sina grannklubbar och folk i allmänhet.

Jag vet att det finns människor som gillar när Sirius förlorar och att man på många orter utanför Uppsala sannerligen inte har något till övers för Uppsalalaget. Ibland är det bara ett storstadskomplex från oss "lantisar" men oftast handlar om något som upplevs som "den stöddiga klubben som tror de är Real Madrid."

Här har Sirius mycket att jobba på. Den upplevda snorkigheten byggdes upp för många många år sedan och sådant är svårt att tvätta bort.

Jag har själv upplevt avsaknaden av ödmjukhet från Siriusrepresentanter under mina 37 år på tidningen. Jag har hört meningar som "... åker du in på Råsunda också och parkerar när det är derby?" som svar en fråga var pressen skulle ställa sina bilar när vi plötsligt inte skulle få parkera innanför grindarna på Studenternas bara för att det var "högriskmatch" mot Västerås SK och det väntades över 1 000 åskådare.

Till saken hör att dussintals med "Siriushöjdare" parkerade sina bilar ända framme vid huvudläktaren ... Ingen av dem hade Studenternas som arbetsplats.

Till sist: Det som lägger grunden för höga publiksiffror är ändå sportsliga framgångar, helst också "snygga" segrar. Sirius är faktiskt förtjänt av en större publik att döma av det som jag har sett hittills av lagets matcher.

Perspektiv

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!