Det är en lugn och avslappnad Marcus Ericsson som UNT träffar i Stockholm under onsdagen. På lördag går flyget till Australien där säsongen drar i gång nästa helg. Målet för Ericsson är solklart. Han ska ta Sveriges första F1-poäng på 26 år.

– Jag vill ta poäng i formel 1 och ska ta poäng, det är mitt första stora mål. Sedan specifikt att sätta upp att den och den placeringen vill jag komma på är jättesvårt att säga. För mig är fokus på att jobba hårt med teamet och att ta den där första poängen, säger Ericsson.

Det har pratats om ett mål på 25 poäng kommande säsong?

Artikelbild

– Ja, alltså det är alltid svårt att säga specifikt hur många poäng man ska ta, men skulle vi ta så många poäng så skulle det vara en väldigt lyckad säsong tror jag.

Debutsäsongen i Caterham blev tuff för Ericsson som tvingades kämpa med en hopplöst usel bil under hela säsongen i ett stall som sedermera gick i konkurs. Som bäst blev det en elfteplats för svensken i Monacos grand prix, men trots noll inkörda poäng så är det med en hel del rutin och erfarenheter som Ericsson nu går in i sitt andra år i cirkusen.

– Jag hade så klart hoppats på bättre, att bilen skulle vara mer konkurrenskraftig. Det var svårt mentalt och att ständigt ligga där bak gjorde en frustrerad. Samtidigt lärde jag mycket av fjolåret och blev starkare mentalt.

I år är det schweiziska Sauberteamet som gäller för Ericsson tillsammans med stallkamraten Felipe Nasr. Sauber körde in lika många poäng som Caterham i fjol, men har sett bra ut under försäsongstesterna. Ericsson ser fram emot en spännande säsong i den nya bilen.

– Det ska bli väldigt kul att komma till Australien. Nu har jag en chans att visa vad jag går för och inte bara vara med.

Även teamchefen Beat Zehnder, som också var på plats under pressträffen, tror på ett bättre 2015 för Sauber.

– Det är inte lätt att rå på RedBull, Ferrari och Mercedes, men jag är ganska säker på att vi kommer att ta poäng då och då i alla fall, säger Zehnder.

Det är just i skiktet bakom de "fyra stora", om vi räknar in Williams också, som Eriksson tycker att hans team ska vara.

– Det är vi, Toro Rosso, Lotus, Force India och McLaren som ligger där, säger Ericsson som menar att skillnaden för egen del är "som natt och dag" jämfört med Caterham.

Till sist, vem vinner förarmästerskapet?

– Det ska väl mycket till om det ska vara någon annan än Hamilton eller Rosberg, men man ska aldrig säga aldrig. Vem som vinner är svårt att säga. Hamilton är stark och Rosberg är smart, säger Sveriges F1-stjärna.